تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۷۵۸
تعداد بازدید: ۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳
گزارش راهبردی اندیشکده پیشرفت دریایی:
برنامه ساگارمالا (SAGARMALA) در هند، در سال ۲۰۱۵ توسط دولت این کشور آغاز شد و اهداف رشد و توسعه اقتصادی را با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ساحلی و آبی هند مدنظر قرار داده است. این برنامه به توسعه بنادر، تقویت اتصالات بنادر، بهبود زیرساخت‌های بندری و صنعتی‌ سازی بنادر تمرکز دارد.
به گزارش مارین نیوز، اندیشکده پیشرفت دریایی با توجه به اهمیت مطالعات تطبیقی و مقایسه‌ ای کشورهای مختلف در حوزه اقتصاد دریا، شناخت برنامه‌ ها و استراتژی‌ های کشورهای پیشرو در این زمینه، انتشار سلسله گزارش‌ هایی از برنامه های راهبردی ملی و گزارش جامع اقتصاد دریایی کشورهای منتخب را در دستور کار قرار داده است.
این اندیشکده در یکی از مطالعات خود، به بررسی جامع برنامه ساگارمالای هند پرداخته است. انتخاب این برنامه با توجه به سوابق همکاری دو کشور ایران و هند در حوزه توسعه بندر چابهار و کریدور شمال-جنوب و عضویت کشور هند در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و بریکس صورت پذیرفته است.
مطابق با خروجی های این گزارش، هندوستان با داشتن خط ساحلی بسیار طولانی و آبراه‌ های داخلی فراوان، از ظرفیت بالقوه ‌ای برای توسعه اقتصاد دریایی برخوردار است. این کشور با ارائه برنامه ‌ها و استراتژی‌های مناسب در حوزه پیشرفت دریایی، توانسته است تا دستاوردهای قابل توجهی را در این زمینه کسب کند.
گفتنی است، برنامه ساگارمالا (SAGARMALA) در هند، سال ۲۰۱۵ توسط دولت این کشور آغاز شد و اهداف رشد و توسعه اقتصادی را با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ساحلی و آبی هند مدنظر قرار داده است. این برنامه به توسعه بنادر، تقویت اتصالات بنادر، بهبود زیرساخت‌های بندری و صنعتی‌سازی بنادر تمرکز دارد.
هدف اصلی این برنامه، توسعه بخش دریایی کشور با بهره‌گیری از خط ساحلی بلند هند که بیش از ۷۵۰۰ کیلومتر است و شبکه گسترده بنادر و آب‌ راه ‌های داخلی با نقش پیشران بنادر است. این برنامه همچنین به ترویج کشتیرانی آبراه‌ های داخلی به عنوان روش جایگزین حمل ‌و‌ نقل جاده ‌ای، با هدف کاهش هزینه ‌های لجستیک و افزایش رقابت ‌پذیری بخش تولید کشور می ‌پردازد.
بر اساس این برنامه، دولت هند در پروژه‌ های مختلف زیرساختی سرمایه گذاری هایی شامل توسعه بنادر جدید، گسترش بنادر موجود و افزایش اتصال بنادر از طریق جاده ‌ها، راه‌ آهن و آب‌ راه ‌های داخلی خواهد داشت. برنامه ساگارمالا همچنین به توسعه خوشه‌ های صنعتی مبتنی بر بندر می ‌پردازد که به تولید و ایجاد اشتغال در مناطق ساحلی کمک می‌کند.
این برنامه با تمرکز بر توسعه جامعه ساحلی، حفاظت از محیط زیست ساحلی و ترویج گردشگری و شیلات، توسعه پایدار را ترویج می ‌کند. انتظار می ‌رود که این برنامه با تقویت تجارت، ایجاد فرصت ‌های شغلی و ارتقا رشد اقتصادی، تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد کشور هند داشته باشد.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: