تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۷۰۶
تعداد بازدید: ۳۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
رییس دبیرخانه شورای‌ عالی صنایع دریایی گفت: ۱۵ زنجیره ارزش موثر در اقتصاد دریا را شناسایی کرده ایم که با تکمیل آنها می‌ توان قطب های اقتصادی در سواحل ایجاد کرد.
به گزارش مارین نیوز، محمد مهدی سالاری در نهمین نشست هم اندیشی برنامه جامع تحقق سیاست های کلی توسعه دریا محور با موضوع توسعه قطب های اقتصادی و سکونتی که 17 بهمن ماه برگزار شد، اظهار داشت: برخی از زنجیره های ارزش نظیر شیلات، کشتیرانی یا نفت و گاز و خدمات تجاری دریایی بعنوان زنجیره‌ های ارزش پیشرو مطرح هستند، بطور مثال زنجیره ارزش نفت در حوزه فراساحل یک پیشرانه مهم است که درآمد چند ده میلیارد دلاری در سال دارد و اگر صنایع پایین دست آن تکمیل شود این درآمد سالانه به چند صد میلیارد دلار می‌رسد.
وی ادامه داد: در حوزه شیلات، آبزی پروری در دریا یا سواحل را داریم و اکنون ۴ میلیون تن ظرفیت پرورش ماهی در قفس، شناسایی شده که عدد ۲۰ میلیارد دلار درآمد سالانه برای آن برآورد می شود.
رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی گفت: در متن سیاست های کلی توسعه دریا محور، تاکید شده که باید جایگاه شایسته جهانی در حوزه اقتصاد دریا کسب کنیم و بتوانیم قطب اقتصادی دریا در منطقه باشیم.
سالاری عنوان کرد: پیش نیاز تبدیل شدن به قطب منطقه در این حوزه، فعال کردن قطب های پایین دست صنایع دریایی است، ما قطب های اقتصادی نظیر ماهشهر و عسلویه را با درآمد های چندین میلیارد دلاری در سال داریم اما با مشکلات متعددی مواجه هستند، مردم این مناطق با مشکلات زیست محیطی و معیشتی روبرو هستند و کارکنانی بصورت اقماری در این مناطق تردد می‌کنند که فقط ۱۵ روز از ماه در منطقه حضور دارند.
وی افزود: باید در برخی از جزایر، قطب های اقتصادی، صنعتی و سکونتی را پایه گذاری کنیم تا هم زندگی مردم منطقه رونق بگیرد و هم انگیزه برای فعالان اقتصادی ایجاد شود تا در این نقاط سرمایه‌گذاری کنند، بطوریکه طی یک برنامه ۱۰ ساله شاهد توسعه و رشد این نقاط باشیم.
رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی گفت: ما از طرح های پیشران حمایت خواهیم کرد و تامین مالی می شوند تا به ثمر برسند، در برخی نقاط کشور توسعه صنعتی داشتیم اما به تناسب آن توسعه همه جانبه و سکونتی نداشتیم، شهرهای جدید ساحلی هم پیوست اقتصادی و صنعتی مناسب نداشتند، ما باید توسعه یکپارچه اقتصادی-اجتماعی داشته باشیم و زنجیره های ارزش، متناسب با ظرفیت های اقلیمی هر نقطه رشد کنند.
سالاری خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروزه در کشور برای توسعه مناطق ساحلی و جزایر یک اجماع وجود دارد، هم مردم و هم مسئولین به این نتیجه رسیده اند که توسعه قطب های اقتصادی در سواحل و جزایر برای کشور ضروری است. قوانین بالادستی و سیاست های کلی در این خصوص داریم که با تغییر مدیران، این مباحث و سیاست ها تغییر نخواهد کرد.
وی افزود: بعد از هر جلسه هم‌اندیشی، کارگروه تخصصی مرتبط با آن تشکیل می شود. هر کارگروه ۳ ماموریت دارد، اول اینکه حلقه های کلیدی موضوع  مربوطه را مشخص کند و زنجیره ارزش را تعیین کند. ماموریت دوم کارگروه ها، تعیین مسائل و مشکلات هر موضوع است و سوم اینکه کارگروه باید طرح های پیشران را تدوین کند و برای هر طرح یک مجری انتخاب کند.
گفتنی است؛ در ادامه این نشست مدیران و نمایندگان سازمان محیط زیست، سازمان شیلات، سازمان گسترش و نوسازی صنایع، سازمان جهاد توسعه، در کنار فعالان تشکل‌های دریایی و فعالان بخش خصوصی دیدگاه ها و راهکارهای خود را در خصوص توسعه قطب های اقتصادی و سکونتی مطرح کردند.





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: