تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۶۸۱
تعداد بازدید: ۳۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
مشاور وزیر صمت و رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کسب‌ و کارها را در حوزه اقتصاد دریا غایب می‌ داند و معتقد است تاکنون به زنجیره ارزش در حوزه اقتصاد دریا توجه نشده است. او از کسب ‌و کارهای تجارت الکترونیکی خواست تا در حوزه اقتصاد دریا نیز ورود کنند.
به گزارش مارین نیوز، محمدمهدی سالاری، مشاور وزیر صمت و رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی در نشست خبری درباره برنامه این وزارتخانه برای توسعه تجارت الکترونیکی در حوزه اقتصاد دریا، عنوان کرد: ما درصدد توسعه زنجیره ارزش و تعریف مفاهیم در حوزه اقتصاد دریا هستیم. این اتفاق از طریق حضور کسب‌وکارها وسرمایه‌گذاری عملی خواهد بود. متاسفانه نسبت به این حوزه توجه مناسبی نبوده و سهم ما از اقتصاد جهانی بسیار کم و اقتصاد دریادر اقتصاد کلان کشور نیز سهم کمی دارد.


او ادامه داد: تاکنون زنجیره ارزش اقتصاد دریا در حوزه کسب ‌و کارها تعریف نشده است. بایستی نظام مسائل در حوزه اقتصاد دریا رااحصا کنیم و فرصت‌های پیشران را جدی بگیریم. کسب‌وکارهای ما در حوزه اقتصاد دریا غایب هستند.
او درباره اولویت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد دریا گفت: توسعه زیرساخت گردشگری، شیلات و خدمات دریایی، توسعه فناوری‌های دریایی، سیستم پرداخت اینترنتی و سامانه‌های اعتباری، تامین و توزیع کالاهای دریایی، ساخت و خرید شناور و رزرواسیون گردشگری از جمله حوزه‌های اولویت‌دار برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد دریا هستند.
سالاری ادامه داد: ما در توسعه زیرساخت‌ها بسیار عقب و سنتی هستیم. باید بدانیم که با بازار ۳۰ میلیارد دلاری در دریای عمان وخلیج فارس با عبور ۵۰ هزار کشتی در سال روبه‌رو هستیم. ما تنها تامین کننده مواد اولیه و خام در این حوزه هستیم در حالی که ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه در اقتصاد دریا پیش روی ماست.
سالاری عنوان کرد: در دهه فجر رویداد تامین مالی کسب‌وکارهای دریایی را با روش جمع‌سپاری مالی برگزار خواهیم کرد و از تمامکسب‌وکارهای فعال در این حوزه می‌خواهیم در این رویداد شرکت کنند. امیدوارم فرصت‌های جدیدی در این رویداد برای توسعه اقتصاد دریا خلق شود.
او در پاسخ به پیوست درباره سهم کسب‌وکارها و گردش مالی آنها در اقتصاد دریا گفت: به طور تخمینی این سهم ۲ درصد ارزیابی می‌شود. متاسفانه این حوزه نظام برنامه‌ریزی نداشته است و تنها از دستگاه‌های متولی بخشی این آمار بدست آمده است وصحت‌سنجی درباره این آمار وجود ندارد.
علیرضا جاوید عرب‌شاهی دبیر کارگروه تجارت الکترونیکی شورای عالی صنایع درباره علت حضور تنها دو کسب‌وکار تجارت الکترونیکی باسلام‌ و کسبینو گفت: ما در فراخوان‌های اولیه از تمام کسب‌وکارهای حوزه خرده‌فروشی آنلاین و تجارت الکترونیکی دعوت کردیم و درجلسات بعدی تنها این دو کسب‌وکار اعلام آمادگی کردند. ما بستری برای توسعه این حوزه ایجاد کرده‌ایم و مانعی برای حضورکسب‌وکارهاب دیگر وجود ندارد.
مینا مهرنوش، مدیرعامل کسبینو و رئیس سابق اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی گفت: بزرگ‌ترین مشکل ما در حوزه تجارت الکترونیکی نبودشبکه‌سازی درست است. وقتی اطلاعات نمی‌توانند به درستی جریان پیدا کنند، توسعه هم رخ نخواهد داد. ذی‌نفعان‌ باید بتوانند ارتباطدرستی را با یکدیگر برقرار کنند، کسبینو در این حوزه اعلام آمادگی کرده است. پیشنهاد ما این است که تلویزیون اقتصاد دریا را بارویکرد تولید محتوای فعالان این بخش راه‌اندازی کنیم. در صورت تایید ما این کار را رایگان پیش خواهیم برد.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: