تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۶۵۷
تعداد بازدید: ۲۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
در بازدید جمعی از مدیران وزارت صمت از واحدهای شناورسازی استان بوشهر با توجه به اهمیت صنایع دریایی در این استان و نقش بزرگی که این صنایع در توسعه پایدار استان ایفا می کند بر پیگیری سیاست‌ های توسعه دریامحور توسط مدیران و مسئولان استان تاکید گردید.
به گزارش مارین نیوز، روح‌ الله ارجمندی مدیرکل صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت به همراه مهدی صفوی مدیرکل صمت استان بوشهر و جمعی از کارکنان (صمت)، طی یک بازدید از بخش ‌های مختلف و پروژه‌ های در حال انجام مجموعه صنایع دریایی بوشهر، مسائل و چالش‌ های موجود در این صنعت را مورد بررسی قرار دادند.


بوشهر از نظر منابع دریایی و فعالیت‌های مرتبط با دریا جزو استان‌های برتر کشور است
روح‌الله ارجمندی مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت، در حاشیه بازدید از واحدهای شناورسازی استان بوشهر، گفت: مجموعه‌ های صنایع دریایی در استان به‌ دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب خود و نزدیکی به شهر، مزیت استراتژیکی دارند که نسبت به سایر استان‌ ها می‌ تواند از آن بهره‌ برداری مناسب نظیر ایجاد فرصت‌ های شغلی مرتبط و غیره انجام داد که از جمله مزایای این مجموعه‌ ها است.
وی با اشاره به سیاست‌ های توسعه دریامحور و بیانات مقام معظم رهبری، افزود: مدیران استان باید به این سیاست‌ ها عمل کنند و آن را به خوبی پیگیری کنند.
مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت به اهمیت احداث فرودگاه‌ ها و جاده‌ های مناسب در استان بوشهر اشاره کرد و تاکید کرد: با ایجاد این زیرساخت‌ ها، مدیران، کارشناسان و کارگران در محیطی خوب و مناسب قادر به اجرای برنامه‌ ها و توسعه این حوزه‌ ها خواهند بود.
وی با اشاره به اهداف سفر دو روزه اخیر خود در استان بوشهر خاطرنشان کرد: برنامه بازدید از چند یارد کشتی‌ سازی و تعمیرات دولتی، نیمه دولتی و خصوصی با همکاری اداره کل صمت استان باعث شد تا بتوانیم ظرفیت ها را شناسایی و کارهای مورد نیاز برای ساخت و نوسازی شناورها و صنایع فراساحل را بر اساس توانمندی یاردها تقسیم بندی کنیم.
ارجمندی در ادامه یادآور شد: در این مدت از شرکت کشتی‌ سازی شهید محلاتی، شرکت صنعتی دریایی ایران صدرا، کارخانجات نوآوری صنایع دریایی، شرکت ناخدای جزیره و شرکت ایلکا بازدید شد و می‌ توان با اطمینان گفت استان بوشهر به بلوغ کاملی در زمینه ساخت شناورها رسیده است.
وی اضافه کرد: این مجموعه‌ ها توانایی ساخت انواع شناورهای فلزی و فایبر گلاس در ظرفیت‌ های مختلف را دارند که این فعالیت‌ ها می‌ تواند یک اطمینان کامل برای مسئولان کشور جهت حمایت مناسب، به ویژه در زمینه تجمیع تقاضا، به دستاوردهای بزرگی دست پیدا کند.
آغاز ساخت شناورهای چندمنظوره در استان برای اولین بار
مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت با اشاره به اینکه در این سفر اطلاع پیدا کردیم که در استان، برای اولین بار در کشور، ساخت شناوری آغاز شده است، افزود: این اقدام بسیار حائز اهمیت و مهم است. شناور مولتی کت، یک شناور چند منظوره است که برای پشتیبانی از مزارع پرورش ماهی در قفس طراحی شده است. این شناور قابلیت لایروبی و انجام بحث یدک کشی را دارد و خدماتی مانند تامین و نگهداری در دریا را فراهم می‌ کند و به لنگر احتیاج دارد. این امر بسیار امیدوار کننده بود و ما بابت این موضوع خوشحال شدیم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در یک مجموعه خصوصی دیگر، مشاهده کردیم که با رقابت در قیمت و زمان، توانسته‌ اند بحث تعمیرات شناورهای آلومینیومی کشورهای حاشیه خلیج فارس را جذب کنند. این مجموعه در ۱۲ فروند، تعمیرات در پارت‌ های سه‌ تایی انجام می‌ دهد.
ارجمندی صحبت‌ هایش را اینگونه ادامه داد: این مسائل نشان می‌ دهد که یاردهای خصوصی به بلوغ کامل رسیده‌ اند و در توسعه این یاردها نیاز به حمایت استان و وزارت صنعت را دارند. با حمایت‌ های مالی، می‌ توان توسعه این یاردها را کمک کرد تا بازار خوبی داشته باشند. بحث صنایع دریایی و کشتی‌ سازی بیشتر صنایع یدی در این استان هستند. هرگونه فعالیت در زمینه شناورسازی یا تعمیرات شناورها می‌ تواند اشتغال زیادی را برای جوانان این منطقه به همراه داشته باشد.
وی در ادامه تاکید کرد: مساله اول مردم کشور، در حال حاضر اشتغال است. علاوه بر اشتغال، فعالیت در این زمینه می‌ تواند جلوگیری از خروج ارز و حتی ارزآوری برای کشور و استان را به همراه داشته باشد.
مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت همچنین گفت: برای رسیدن به این هدف، نیاز است که با همدیگر و با همکاری شرکت‌ ها، در راستای سیاست‌ های مقام معظم رهبری، تلاش کنیم تا بتوانیم بهره‌ای از حمایت‌ های مالی و حمایت‌ های دیگر در توسعه صنایع دریایی و شرکت‌ ها داشته باشیم. امیدواریم که این تلاش‌ ها منجر به توسعه دریامحور در این استان استراتژیک کشور شود.


توسعه سیاست‌ های دریا محور راهکاری برای رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان بوشهر
مهدی صفوی مدیرکل صمت استان بوشهر نیز در این بازدید به اهمیت دریا و نقش مهم آن در توسعه اقتصادی و ایجاد فرصت ‌های شغلی در استان اشاره کرد.
به گفته وی در بخش صنایع دریایی، فعالیت‌ های متنوعی انجام می‌شود که شامل حمل و نقل دریایی، پرورش ماهی، پرورش صنایع غذایی دریایی و تولید انرژی دریایی می‌ باشد. این صنایع قابلیت ایجاد فرصت‌ های شغلی در زمینه‌ های مختلف را دارند.
مدیرکل صمت استان بوشهر در ادامه تاکید کرد: توسعه صنایع دریایی در استان بوشهر به دلیل وضعیت جغرافیایی و منابع دریایی بسیار مهم است توسعه صنایع دریایی نه تنها به ایجاد فرصت‌ های شغلی کمک می‌ کند، بلکه منجر به توسعه اقتصادی نیز می‌ شود.
صفوی خاطرنشان کرد: صنایع دریایی، نفتی و پتروشیمی می‌ توانند منابع درآمدی بسیار بزرگی را برای استان فراهم کنند و ایجاد فرصت‌ های شغلی بسیاری را در این حوزه‌ ها ممکن سازند.
وی در ادامه یادآور شد: علاوه بر این، با توجه به اهمیت صنایع دریایی در استان بوشهر و سیاست‌ های توسعه دریامحور، مدیران و مسئولان استان باید به این سیاست‌ ها عمل کرده و به خوبی آن‌ ها را پیگیری کنند تا امکانات و ظرفیت‌ های استان در این زمینه به‌ طور کامل بهره‌ برداری شوند و نقش بزرگی در توسعه پایدار استان ایفا کنند.
مدیرکل صمت استان بوشهر همچنین گفت: بازدید از این یاردها به مسئولان و مدیران استان و کشوری کمک می‌ کند تا با شناسایی توانمندی هر یارد، برنامه‌ ریزی مناسب برای ساخت و توسعه صنایع دریایی را انجام دهند.
شایان توجه است، طی بازدید مسئولان استانی و کشوری از بخش های مختلف، کارگاه ها و پروژه های در حال انجام مجموعه صنایع دریایی استان (شهید محلاتی، صدرا، کشتی‌سازی ناخدای جزیره، جماران و ایلکا) در خصوص مسائل مهم مرتبط با این صنعت را در حوزه ‌های اقتصاد، اشتغال، تولید و راهکارهای جهش تولید و اشتغالزایی را بررسی و پیرامون آن به تبادل نظر پرداختند./




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: