تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۶۳۶
تعداد بازدید: ۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
عقب ماندگی زیرساختی اقتصاد دریامحور در استان مازندران که نشان از بی توجهی به این صنعت از گذشته دارد با حمایت دولت سیزدهم از غول ‌های کشتی ‌سازی مازندران که در کشور کم نظیرند، ریل ‌گذاری جدیدی در اقتصاد مازندران ایجاد کرد که با استقبال کشتی سازان هم مواجه شد.
به گزارش مارین نیوز، استان مازندران با برخورداری از سه کارخانه بزرگ کشتی سازی که به غول های این صنعت در کشور معروف هستند با حمایت دولت در جهت رفع موانع تولید در مسیر تامین زیرساخت های اقتصاد دریا محور قرار گرفتند.
مازندران با دارا بودن ۴۷۰ کیلومتر ساحل و میزبانی ۱۶ شهر ساحلی این استان از مسافران و گردشگران از تجهیزات به روز تفریحی، تجاری و تولیدی محروم بود که دولت با عزمی جدی در حال رفع این کمبود است.
سالانه حدود ۴۰ میلیون گردشگر داخلی و خارجی وارد مازندران می شوند اما به خاطر ضعف زیرساخت اقتصاد دریا محور که در این استان مورد بی توجهی قرار گرفته بود نمی توانند از امکانات تفریحی مناسب برخوردار شوند.
براساس تحقیقات انجام شده بسیاری از خانواده ها به خاطر رونق جذابیت صنعت گردشگری همانند کشتی های تفریحی به کشورهای دیگر سفر می کنند و این در حالی است که ۲ قدرت بزرگ کشتی سازی مازندران اعلام آمادگی کردند که تمامی زیر ساخت های رونق اقتصاد دریا محور را در این خطه تولید می کنند.
ترکیه در حال حاضر بسیاری از کشتی های تفریحی را در منطقه تولید می کندکه نخبگان ایرانی توانایی تولید این تجهیزات با هزینه بسیار کمتر از مدل تُرک را دارند.
سرمایه گذاران داخلی برخی از تجهیزات اقتصاد دریا محور را که با ۴۰۰ هزار یورو از کشور ترکیه تامین می کنند کشتی سازان مازندران آمادگی دارند با ۱۵۰ هزار یورو و کیفی تر از نمونه ترکیه تحویل خریدار داخلی دهند.


در یک سال اخیر کشتی سازان مازندران توانستند نخبگان دانشگاه شریف و دیگر نخبگان دانشگاه های کشور و مازندران را در زیر یک سقف جمع کنند و از دانش فنی این چهره های فاخر بهره مند شوند. از طرف دیگر پیشکسوتان و صاحبان تجربه در این صنعت هم با فراخوان کشتی سازان مازندران در این استان حضور یافتند و در کنار نخبگان دانشگاهی طرح های ممتاز اقتصاد دریایی را رونق می دهند.
تامین تجهیزات زیر ساختی اقتصاد دریا محور در مازندران به در جه ای از اهمیت رسیده که نماینده عالی دولت در این استان یک روز کاری کامل خود را از بام تا شام در بازدید و نشست با مدیران این ۲ کارخانه کشتی سازی سپری کردند و به گره گشایی از مشکلات آنها پرداختند.
مدیران ارشد استان ضمن ابراز گله مندی از عقب نگهداشتن مازندران در توسعه زیر ساخت اقتصاد دریا محور بر عزم جدی رهبر معظم انقلاب و دولت سیزدهم برای رونق اقتصاد دریا محور تاکید دارد.
ساخت کشتی های تجاری و تفریحی، تجهیزات صیادی، و لایروبی رودخانه ها و امکانات پیشرفته برای رونق پرورش ماهی در قفس از جمله زیر ساخت های است که استاندار مازندران خواستار تولید این تجهیزات توسط این ۲ کارخانه بزرگ کشتی سازی مازندران است.
مدیران ارشد استان بر این باور هستند که دیگر زمان آن فرا رسیده که با گردشگری سنتی و زیر ساخت فرسوده صیادی مازندران که برای ۴۰ سال گذشته است فاصله گرفت و با بهره گیری از ظرفیت دانش بنیان و نخبگان دانشگاهی در مسیر حرفه ای اقتصاد دریا محور حرکت کرد.
نماینده عالی دولت در مازندران معتقد است قدرت کشتی سازی مازندران به درجه ای از اقتدار رسید که موتور ناوگروهی که توانست با اقتدار دنیا را دور بزند ساخت کشتی سازان مازندران است.
پس این ظرفیت می تواند در بخش های دیگر توسعه زیر ساخت اقتصاد دریا محور هم کارایی داشته باشد.
حمایت شوق آفرین
قائم مقام کارخانه بزرگ کشتی سازی بابلسر بیان داشت: برای واحد صنعتی ما بسیار شوق آفرین است که استاندار مازندران با تمام تیم اقتصادی خود برای بررسی وضع موجود در این کار خانه حضور یافت.
محمد رضا انصاری اظهار داشت: تقاضای ما از همه صنعت گران حوزه اقتصاد دریا محور آن است تا برای توسعه زیر ساخت این صنعت به میدان بیایند.
وی با بیان این مطلب که کارخانه کشتی سازی بزرگ بابلسر آمادگی دارد به درخواست های سرمایه گذاران در تولید تجهیزات پاسخ دهد، بیان داشت: مجموعه ما می تواند در حوزه حمل و نقل و اقتصاد چند منظوره دریا محور کمک کار باشد.
انصاری ادامه داد: در حال حاضر کارخانه کشتی سازی بابلسر توانایی تولید سالانه ۲ کشتی به طول ۵۰ متر را دارد که در صورت درخواست از سوی سرمایه گذار این تعداد اضافه خواهد شد.
قائم مقام کارخانه بزرگ کشتی سازی بابلسر با بیان این مطلب که در حال حاضر حدود ۵۰۰ نفر در این مجموعه مشغول کار هستند، بیان داشت: ظرفیت اشتغال در این واحد صنعتی بزرگ که در حوزه کشتی سازی و نفت و گاز فعال است به یک هزار نفر افزایش می یابد.
این تولید کننده اعلام آمادگی کرد مجموعه کشتی سازی بالسر توانایی تولید تمامی زیر ساخت های اقتصاد دریا محور را در بخش های مختلف دارد.
ضرورت جبران عقب ماندگی
در این پیوند استاندار مازندران ضمن بازدید از ۲ کارخانه بزرگ کشتی سازی در محمود آباد و بابلسر بیان داشت: متاسفانه در سالهای گذشته به رونق اقتصادی دریای خزر توجه نشده است که در حال حاضر یکی از دغدغه های جدی رهبر معظم انقلاب و دولت توجه به اقتصاد دریا محور است.
سید محمود حسینی پور اظهار داشت: توسعه زیر ساخت اقتصاد دریا محور در تولید کشتی های تجاری و تفریحی به همراه ساخت تجهیزات تولید دریایی از جمله ضرورت های است که باید این عقب ماندگی جبران شود.
وی اظهار داشت: در دولت های گذشته نسبت به طرح های دریا محور و رونق اقتصادی در این خطه از شمال کم توجهی شده که دولت سیزدهم مصمم به جبران عقب ماندگی است.
وی با بیان این مطلب که برای استان مازندران یک افتخار است که موتور کشتی های بزرگ در این استان تولید می شود، ادامه داد: کشتی نیروی دریایی ارتش که موفق شد دور دنیا را با افتخار دور بزند، تولید مازندران بود.
مقام عالی دولت در مازندران تصریح کرد: در حال حاضر بیش از هر زمان دیگر برای رونق اقتصاد دریا محور نیازمند تولید کشتی های تفریحی هستیم تا مسافران و شهروندان از این ظرفیت بهره مند شوند.
وی این را هم گفت که مازندران سالانه میزبان حدود ۴۰ میلیون مسافر داخلی و خارجی است که کشتی های تفریحی ظرفیت بی نظیری برای رونق اقتصادی این استان محسوب می شود.
استاندار مازندران در ادامه اظهار داشت: علاوه بر ساخت کشتی های تفریحی برای خروج از زیرساخت های سنتی صیادان و تجهیزات مدرن پرورش ماهی نیازمند توسعه زیرساخت در این بخش می باشیم که این ظرفیت در مازندران فراهم است.
حسینی پور اضافه کرد: سرمایه گذاران زیادی به ما مراجعه می کنند که خواهان دریافت کشتی های تفریحی هستند و کشتی سازی بابلسر این ظرفیت را دارد که برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی کشتی های تفریحی تولید کنند.
نماینده عالی دولت در مازندران تصریح کرد: حدود ۱۶ شهرستان مازندران دارای ساحل هستند که اگر در هر ساحل پنج کشتی تفریحی مستقر شود تحول بزرگی در اقتصاد دریا محور مازندران فراهم می شود.
استاندار مازندران ادامه داد: بسیاری از گردشگران ایرانی به همراه خانواده های خود جهت استفاده از کشتی های تفریحی به کشورهای دیگر مسافرت می کنند در صورتیکه مازندران می تواند پذیرای همه این مسافران باشد.
وی افزود: امروز بسیاری از نخبگان دانشگاه های معتبر کشور برای رونق صنعت کشتی سازی در مازندران فعال هستند که این مهم بسیار امید بخش است.
وی اظهار داشت: دانشمندان ایرانی با ابتکار خود در یک سال اخیر صنعت کشتی سازی مازندران را در مدار توسعه قرار دادند.
استاندار مازندران با ذکر این مطلب که تجهیزات دریایی یکی از نیازهای اساسی مازندران است، بیان داشت: برخی از صیادان مازندران از امکانات ۴۰ سال گذشته استفاده می کنند که این زیر ساخت نیازمند توسعه است.
حسینی پور ادامه داد: با بهره گیری از ظرفیت دانش بنیان تجهیزات زیر ساختی صیادان مازندران می تواند نوسازی شود.
وی با بیان این مطلب که بسیاری از پیشکسوتان صنعت کشتی سازی در واحد های معتبر تولیدی مازندران حضور دارند، بیان داشت: تعامل نخبگان دانشگاهی به همراه بزرگان این صنعت زمینه ساز تحول اساسی در این مهم است.


شایان توجه است، ‌مناطق ساحلی بستر فعالیت‌های عظیم اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌رود، بگونه ای که حدود دو سوم جمعیت جهان در محدوده ۶۰ کیلومتری حاشیه دریاها استقرار یافته‌اند و بیش از ۸۰ درصد از شهرهای بزرگ جهان که امروزه به عنوان قطب‌های تجاری شناخته می‌شوند، در مناطق ساحلی قرار دارند.
گستره فعالیت های اقتصادی آبی فراتر فعالیتهای سنتی مانند شیلات، گردشگری و حمل و نقل دریایی تعریف شده و مستلزم صنایع نوظهور از جمله انرژی های تجدید پذیر، آبزی پروری، فعالیت های استخراج در دریا، بیوتکنولوژی و زیست هواشناسی دریایی است.
این نقش را به طور کلی می توان در بخشهای مختلف از جمله تجارت، حمل و نقل، گردشگری دریایی، شیلات و بهره برداری از منابع طبیعی، انرژی و همکاری های تجاری و اقتصادی در سطوح منطقه ای و بین المللی تقسیم بندی کرد.
توسعه دریامحور و اقتصاد دریا که اخیراً بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته که تعریف اقتصاد دریامحور در ادبیات جهانی عموماً با عنوان اقتصاد آبی یا Blue Economy از آن یاد می شود به معنای استفاده پایدار از ظرفیت منابع و گستره های آبی اعم از اقیانوس ها، دریاها، دریاچه ها و جزایر برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال و درنهایت افزایش تولید ناخالص داخلی تعریف می گردد.
بنابراین، حوزه اقتصاد دریا فراتر از مواردی از قبیل شیلات و گردشگری دریایی است و مستلزم ظهور و حمایت از صنایع مرتبط با آب و دریا و ازجمله حمل ونقل دریایی، گردشگری دریایی، انرژی های تجدیدپذیر، آبزی پروری و شیلات، بیوتکنولوژی دریایی، زیست هواشناسی و معدنکاری دریایی است.
اقتصاد دریامحور، راهبردی اساسی، توسعه ای و کنشگرا و درنهایت، تحول آفرین است و با موضوعات مختلف توسعه ای و حاکمیتی مانند جمعیت پذیری، ایجاد زیرساخت ها و ارتباطات گره خورده است همچنین محرک جدی به کارگیری و به کاراندازی صنایع و اشتغال در دریاها و سواحل است.
بنا به گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، ‌ ایران با داشتن پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی جنوبی و شمالی (۴۰ درصد مرزهای کشور)، کشوری دریایی محسوب می شود؛ ولی در میزان استفاده از این نعمت خدادادی چندان موفق نبوده است. بیشترین فعالیت در عرصه سواحل کشور، مربوط به محدوده های شهری و روستایی و تأسیسات بندری و نظامی است که همه اینها حدود پنج درصد از ظرفیت سواحل کشور را به خود اختصاص داده اند و حدود ۹۵ درصد از این ظرفیت مورد توجه قرار نگرفته است. در حالی که این مناطق دارای اهمیت ژئواستراتژیک، ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک در مقیاس جهانی و منطقه ای هستند.





منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: