تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۲۹۹
تعداد بازدید: ۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به ارز آوری حدود ۲ میلیارد دلاری ذیل توسعه زیست فناوری دریا در منطقه بندرعباس، گفت: سوق دادن بحث امنیت غذایی از خشکی به دریا باید در کشور محور قرار گیرد.
به گزارش مارین نیوز، به دنبال پیرو حضور ریاست و اعضای ستاد توسعه زیست‌فناوری در استان هرمزگان، جلسه راهبردی و هم‌اندیشی با استانداری این استان برگزار گردید.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به ارز آوری حدود ۲ میلیارد دلاری ذیل توسعه زیست فناوری دریا در منطقه بندرعباس، اظهار داشت: سوق دادن بحث امنیت غذایی از خشکی به دریا باید در کشور محور قرار گیرد.
مصطفی قانعی همچنین در باب جهت دهی و افزایش سهم غذا‌های دریایی در سفره مردم به این نکته اشاره کردند که: در ایران سهم غذا‌های دریایی یک ششم اندازه استاندارد است که در صورت افزایش سه برابری این سهم یک اقتصاد بزرگی را شکل می‌گیرد که خود دولت نیز از خریداران بزرگ آن محسوب می‌شود که برای دانشگاه‌ها و یا پادگان‌ها و ... میتواند از این ظرفیت استفاده کند.
ایشان در ادامه با اشاره به اهداف این افزایش سهم در سبد غذایی مردم خاطر نشان کردند: به دنبال آن هستیم که در این بخش خصوصی با باز کردن بازار هم به اصلاح اقتصاد، هم سلامت و هم گسترش بحث امنیت غذایی در مقابل تغییرات اقلیمی بپردازیم.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با تاکید بر وجود ظرفیت گسترده‌ی دریا به خصوص در صورت پیوست فناوری جهت بهره برداری از آن نقش این ستاد را «رسوخ فناوری در این زمینه و کاهش هزینه ها» دانستند.
در ادامه ایشان در باب تامین منابع، با یاد کردن از قانون جهش تولید، از قرارداد هلدینگ خلیج فارس با معاونت علمی و صندوق‌های cvc یاد کردند.
قانعی با اشاره به اهمیت آموزش مردم برای کار در حوزه شیلات و تاثیر بیشتر مشاهده مستقیم نتایج نسبت به کلاس‌های آموزشی از قراردادی با اتاق بازرگانی در خصوص تاسیس یک مزرعه الگو به شکل خصوصی، یاد کردند.
ایشان در خصوص قرارداد‌های امضا شده با کشور چین نیز بر لزوم وجود مشاوره‌های بین المللی در این زمینه تاکید کرده و افزودند: از همه جهت بهتر است تا با مشاوره و استفاده از تجربه‌های دیگر ملل ره صد ساله را یک شبه طی کنیم تا اینکه با آزمون و خطا به راه و روش صحیح دست پیدا کنیم.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری ضمن اشاره به اهمیت و تمرکز بر عمق بخشی به جای انجام کار‌های پراکنده، اضافه کردند: در صورت ایجاد این تمرکز و عمق بخشی در این حوزه، در چند سال آینده میتوانیم شاهد دست یابی به دست آورد‌هایی غیر از نتایج حاصل از نفت، در این منطقه باشیم.
قانعی در ادامه افزودند: یکی از توافقات ۲۵ ساله میان ایران و چین این بحث است که همان فناوری استفاده شده در قرارداد اسرائیل و امارات را چینی‌ها برای ما بیاورند تا یادبگیریم. در بحث کود‌های زیستی هم در حال حاضر ۸ شرکت در اسکیل‌های خیلی بزرگ داریم و کود‌های جلبکی را میتوانیم در همینجا آغاز کنیم.


آماده همکاری در زمینه توسعه کود های زیستی هستیم
استاندار استان هرمزگان نیز در این دیدار، اظهار داشت: سه هدف و طرح داریم که اولین هدف تولید 1 مترمکعب آب شیرین به ازای یک کیلووات ساعت از دریا است، طرح دوم مرتبط با شور ورزی است که کشورهای دیگر نظیر چین هم آن را انجام می‌دهند.
مهدی دوستی افزود: دیگر طرح مورد نظر تولید جلبک و وارد کردن آن به چرخه خوراک دام است و اگر به صورت دانش بنیان این اتفاق بیفتد در حوزه اقتصادی مزایای بسیار خوبی برای استان هرمزگان خواهدداشت.
استاندار هرمزگان گفت: زمین آماده و به اندازه کافی برای شرکت‌های دانش بنیان‌ در هرمزگان وجود دارد همچنین ما متعهد به تامین زیرساخت‌های مورد نیاز نیز هستیم و برای دانش بنیان هایی که در حوزه سه طرح عنوان شده کارکنند، حمایت های ویژه ای وجود دارد.
وی تصریح کرد: ما در استان یک پارک کود ایجاد کرده‌ایم و حاضریم در این پارک نیز به شرکت‌های خصوصی دانش بنیان در راستای تکمیل زنجیره کودهای زیستی، زمین تخصیص دهیم و زیرساخت‌ها را نیز در اختیارشان قرار دهیم.
مهندس دوستی گفت: هرمزگان ظرفیت خوبی در حوزه شیلاتی به ویژه تولید میگو دارد اما با برخی ظرافت‌کاری می‌توان بدون افزایش حجم تولید میزان درآمد استان را افزایش داد برای این کار نیاز است از سوی شرکت‌های بین المللی دانش بنیان برای محصولات تولیدی استان گواهینامه صادر شود که در این صورت در بازار خارجی می‌توان میگوی تولیدی استان را با قیمت بالاتر به فروش رساند.
وی با تاکید بر حمایت ویژه از دانش بنیان‌های نوآور؛ اظهارداشت: شرکت های دانش بنیانی که در هرمزگان، برای اولین بار محصولات مورد نیاز کشور را تولید می‌کنند علاوه بر تخصیص زمین و تامین زیرساخت‌ها، حمایت مالی اعتباری و کمک‌های قانونی را در نظر خواهیم داشت.
نماینده عالی دولت در هرمزگان با تاکید بر اینکه در حال تدوین اطلس دریایی هستیم، گفت: مسئله ای که روی آن تاکید داریم دیده شدن بیشتر جزیره ابوموسی است اگر شرکت‌های دانش بنیان بتوانند برای این جزیره و توسعه آن نیز گامی بردارند آمادگی کامل برای حمایت وجود دارد./





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: