تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۰۴۹۵
تعداد بازدید: ۱۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳
بررسی و آنالیز ویژگی‌های هیدرودینامیکی موج‌شکن‌های شناور تحت اثر موج خطی پایان نامه اسماعیل مسعودی، کارشناسی ارشد کشتی سازی دانشگاه امیر کبیر به استاد رهنمایی دکتر حمید زراعتگر می باشد.

بررسی و آنالیز ویژگی‌های هیدرودینامیکی موج‌شکن‌های شناور تحت اثر موج خطی عنوان پایان نامه اسماعیل مسعودی دانشجوی کارشناسی ارشد کشتی سازی دانشگاه صنعتی امیر کبیر به استاد رهنمایی دکتر حمید زراعتگر می باشد.

در ادامه چکیده این پایان نامه را می خوانید :

چکیده پایان نامه

این پایان‌نامه به بررسی و آنالیز ویژگی‌های هیدرودینامیکی موج‌شکن‌های شناور تحت اثر موج خطی می‌پردازد.

بدین منظور از روش جداسازی متغیرها به‌عنوان روشی نیمه‌تحلیلی و کارا در بررسی مسائل مرتبط با جسم شناور استفاده‌شده است. در این روش ابتدا با استفاده از تقسیم دامنه کل به زیر دامنه‌های جداگانه پتانسیل سرعت در هر ناحیه توسط سری‌های متعامد با ضرایب مجهول محاسبه می‌شود. در ادامه با برقراری شروط مرزی بین زیر دامنه‌ها که برابر بودن پتانسیل سرعت و مشتقات نرمال آن‌ها در هر مرز می‌باشد، ضرایب مجهول و درنتیجه پتانسیل کل به دست می‌آید. درنهایت با استفاده از پتانسیل کل، ضرایب جرم اضافه، میرایی، نیروهای وارد بر جسم شناور و سایر مشخصات هیدرودینامیکی مساله به دست می‌آیند. بدین منظور در ابتدا مقدمه و شرحی از تاریخچه بررسی و حل مسائل موج‌شکن‌های شناور و روش‌های مورداستفاده برای آن‌ها ارائه‌شده است. پس‌ازآن مساله موج‌شکن شناور با مقطع مستطیلی در آب محدود با دامنه هموار به‌وسیله روش بسط توابع ویژه و تخمین پتانسیل دامنه تحت اثر موج خطی و در دو بعد موردبررسی قرارگرفته است. جهت اعتبار سنجی داده‌ها از نتایج سایر محققین و هم‌چنین روش المان مرزی استفاده‌شده است. بدین منظور از نرم‌افزار ANSYS AQWA که بر اساس روش المان مرزی عمل می‌کند استفاده‌شده است. نتایج تطابق مناسبی را بین حل عددی و تحلیلی نشان می‌دادند. 

پس‌ازآن مسائل دیگری از موج‌شکن شناور موردبررسی قرارگرفته‌اند. اثر ناهمواری در دامنه موردبررسی، اثر شرط مرزی دیوار بر روی رفتار موج‌شکن، بررسی عملکرد موج‌شکن مغروق و در انتها اثر افزودن زائده به موج‌شکن که آن را تحت عنوان موج‌شکن π شکل می‌شناسند به ترتیب در این مطالعه موردبررسی قرارگرفته است. نتایج نشان می‌دادند که پارامتر اصلی در طراحی موج‌شکن مستطیلی در دامنه هموار نسبت عرض موج‌شکن به آبخور موج‌شکن بوده و پارامتر عمق آب به آبخور موج‌شکن تأثیر چندانی بر عملکرد موج‌شکن نخواهد داشت. همچنین افزایش ناهمواری بستر و اضافه کردن زائده به موج‌شکن باعث بهبود عملکرد موج‌شکن و کاهش ضریب گذردهی می‌شوند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: