کد خبر: ۷۱۹۹
تعداد بازدید: ۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

سازمان بنادر سرمایه‌گذاری در ساخت شناور را تعطیل كرد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اعطای تسهیلات ساخت شناور از این پس برعهده صندوق حمایت از صنایع دریایی است و ما در این زمینه، اقدام نخواهیم كرد.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، مهندس سیدعطاءالله صدر امروز در نشست خبری كه به مناسبت روز جهانی دریانوردی برگزار شده بود؛ افزود: سازمان بنادر و دریانوردی طی سال‌های گذشته با هدف نوسازی ناوگان حمل بار و مسافر، نسبت به پرداخت تسهیلات و وام ارزان‌قیمت از محل وجوه اداره‌شده خود در بانك‌ها اقدام كرد.

صدر با بیان اینكه «سپرده‌گذاری سازمان بنادر در این زمینه حدود 100 میلیارد تومان و تسهیلات پرداختی ناشی از اعتبار در گردش آن به متقاضیان حدود 5 برابر این رقم بوده است»، اعلام كرد: بعد از تصویب قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی و ابلاغ اساسنامه صندوق حمایت از صنایع دریایی، وظیفه پرداخت وام و تسهیلات ساخت شناور با این صندوق خواهد بود و ما صرفا، طرح‌های خود را در قالب طرح وجوه‌اداره‌شده دنبال خواهیم كرد.

وی ابراز امیدواری كرد كه ضوابط اعطای وام ساخت شناور بزودی از سوی وزارت صنایع اعلام شود تا سازمان بنادر و دریانوردی نیز متقاضیان خود را معرفی كند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین درباره اقدامات این سازمان در حمایت از دریانوردان گفت: مرجع اصلی حمایت از نیروی كار دریانورد، وزارت كار و امور اجتماعی است؛ اما درعین‌حال، سازمان بنادر، بعنوان مرجع دریایی كشور، اقداماتی را برای تصویب قوانین حامی دریانوردان صورت داده است.

صدر در این زمینه، از تصویب قوانین و تسهیلات حمایتی از دریانوردان در كارگروه حمل‌ونقل كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد و گفت: این موارد یا در قالب احكام برنامه پنجم و یا به شكل طرح‌های مستقل در مجلس تصویب خواهد شد.

معافیت مالیاتی برای نیروی كار دریایی، قرار گرفتن حرفه دریانوردی در میان مشاغل سخت و زیان‌آور، امكان بازنشستگی پیش از موعد دریانوردان و جذب جوانان به حرفه دریانوردی در قالب سرباز دریایی؛ از مواردی است كه به گفته صدر مورد تأیید كارگروه حمل‌ونقل مجلس قرار گرفته است.

معاون وزیر راه‌وترابری همچنین در تشریح اقدامات اخیر برای توسعه بنادر كشور به فروش 50 میلیارد تومان اوراق مشاركت برای توسعه اسكله شهیدبهشتی چابهار اشاره كرد و گفت:  در حال حاضر، موج‌شكن بندر چابهار را 1650 متر تطویل كرده‌ایم؛ بطوریكه خلیج چابهار در فصل توفان‌های موسمی شمال اقیانوس هند، آرام‌ترین روزهای خود را گذراند.

وی همچنین با اشاره به مجموعا 100 میلیارد تومان اوراق مشاركت برای توسعه بنادر شهیدبهشتی چابهار و شهیدرجایی اعلام كرد: تلاش داریم تا پایان سال جاری، 100 میلیارد تومان اوراق مشاركت دیگر را نیز عرضه كنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد فاز 3 بندر شهیدرجایی كه پیش از این گفته بود: «به نظر می‌رسد شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی از اجرای طرح توسعه آن عقب‌نشینی كرده است»، توضیح داد: در پی این اظهارات، آقای داجمر، مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی، در تماسی اعلام كرد كه هنوز برای توسعه این فاز آمادگی داریم كه ما هم استقبال كرده‌ایم و منتظریم اقدام كنند.

صدر همچنین به اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی برای تبدیل بندر شهیدرجایی به هاب منطقه اشاره كرد و گفت: ایجاد زیرساخت‌ها و جذابیت‌های لازم برای تردد 10 لاینر اصلی كشتیرانی دنیا، ایجاد مركز خدمات تك پنجره، مكانیزه كردن سیستم گردش اسنادی، ورود تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری با سرمایه بخش خصوصی و انتقال سیستم فناوری اطلاعات از جمله این اقدامات بوده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از الحاق 2400 هكتار زمین به پسكرانه‌های بندرشهیدرجایی خبر داد و گفت: با افزایش وسعت پسكرانه‌ها، امكان فعالیت‌های تجاری و صنعتی در بندر و تبدیل آن به بنادر نسل سوم فراهم می‌شود.

وی بنادر شهیدرجایی، شهیدبهشتی چابهار، امام و امیرآباد را چهار بندری ذكر كرد كه امكان استفاده از قانون منطقه ویژه اقتصادی را دارند و در صورت تسری این قانون به بنادر مذكور، زمینه سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی در پسكرانه‌ها افزایش می‌‌یابد و در نتیجه، هزینه‌های حمل مضاعف و آلودگی‌های محیط زیستی و ترافیك كاهش خواهد یافت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بخش پایانی این نشست خبری، درباره سرنوشت قرارداد این سازمان با شركت تایدواتر خاورمیانه برای فاز دو بندرشهیدرجایی توضیحاتی ارائه كرد.

صدر با بیان اینكه «با تكمیل فاز دو بندر شهیدرجایی ظرفیت عملیات كانتینری سالانه این بندر به 6 میلیون TEU خواهد رسید»، گفت: سازمان بنادر 250 میلیون دلار در فاز یك و 310 میلیون یورو در فاز دو بندرشهیدرجایی سرمایه‌گذاری كرده است.

به گفته وی، با سرمایه‌گذاری سازمان بنادر و دریانوردی تاكنون 2020 متر از اسكله فاز دو ساخته شده و تجهیزات مدرنی شامل 18 دستگاه گنتری كرین و 45 دستگاه ترانستینر وارد شده‌اند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به پرسش مكرر خبرنگاران كه «بنابراین شما می‌گویید تایدواتر هیچ سرمایه‌گذاری در فاز دو بندرشهیدرجایی نداشته است؟»، گفت: سرمایه‌گذاری این بندر از نظر ساختار و زیرساخت‌ها توسط سازمان بنادر انجام شده است.

صدر در ادامه گفت: در حال حاضر، این موضوع را در دست بررسی داریم كه كل ظرفیت 6 میلیون TEU را به یك اپراتور واگذار كنیم و یا آنكه گزینه‌ای جدید را برای این ظرفیت جدید وارد سازیم.

به گفته وی، اپراتور دیگری كه در این زمینه مطرح است؛ یك شركت ایرانی است كه آمادگی دارد به جز مدیریت و نیروی متخصص كه در تایدواتر هم وجود دارد؛ تجهیزات جدیدی را نیز خریداری و وارد بندر كند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به پرسش خبرنگار مارین نیوز كه در مورد اظهارات سهامداران تایدواتر مبنی بر مشروط بودن واگذاری این شركت به قرارداد 40 ساله بندرشهیدرجایی پرسید، گفت: واگذاری تایدواتر توسط سازمان خصوصی‌سازی انجام گرفت و این واگذاری شرط و شروطی نداشته است.

وی درعین‌حال افزود: قراردادهای تایدواتر تاكنون سالانه تمدید شده است و وقتی شرایط فاز دوم مشخص شود؛ قرارداد بلندمدت منعقد خواهد شد و حتی اگر تصمیم بر دو اپراتوری شدن فاز دوم باشد؛ یكی از اپراتورها، تایدواتر خواهد بود و قرارداد بلندمدت با آن، خواهیم بست.

ارسال نظر