کد خبر: ۳۲۳۰۶
تعداد بازدید: ۱۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰

شناسایی داده های مشکوک به خطا در داده های تغییرات خط ساحلی

شناسایی داده های مشکوک به خطا در داده های تغییرات خط ساحلی، با استفاده از روش های محاسبات نرم، عنوان پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر بندر عباس می باشد که به معرفی آن می پردازیم.
به گزارش مارین نیوز، این پایان نامه، توسط کیومرث محمودی در رشته مهندسی دریا با استاد راهنمایی دکتر مصباح سایبانی و عباس مرادی در سال 93 ارائه گردیده است. 
در ادامه چکیده این پایان نامه را می خوانید : 

شناسایی داده های مشکوک به خطا در داده های تغییرات خط ساحلی، با استفاده از روش های محاسبات نرم 

چکيده پایان نامه  :
خط ساحلی یکی از پویاترین اجزای سیستم ساحلی است. تعیین و ترسیم تغییرات خط ساحلی، کمی سازی آن و همچنین پایش و بویژه پیش بینی صحیح اینگونه تغییرات از اهمیت خاصی در مدیریت و مهندسی سواحل برخوردار است. تعیین حریم توسعه ساحلی، اقدامات پیشگیرانه برای حفاظت ساحلی و تأسیسات مستقر در آن، مکان یابی صحیح برای دیگر فعالیت های ساحلی و به طور کلی شناسایی مناطق مورد تهدید خطر فرسایش ساحلی از جمله کاربردهای اصلی کمی سازی تغییرات خط ساحلی و استفاده از داده های حاصله جهت پیش بینی موقعیت خط ساحلی در آینده است. بنابراین داده های حاصل از کمی سازی تغییرات خط ساحلی نقشی اساسی در مهندسی و توسعه پایدار مناطق ساحلی ایفا می کنند. اما با این وجود برخی از این داده¬ها ممکن است بر اثر تغییر در رفتار سیستم، خطاهای انسانی، خطاهای دستگاهی، انحرافات طبیعی در جمعیت نمونه و یا بر اثر عواملی گذرا که موجب بد عمل کردن سیستم می‌شوند به صورت متناقض و غیر متعارف با سایر مشاهدات مجموعه داده ایجاد شوند. معمولاً به این نوع از مشاهدات، خطا و یا به طور کلی مشاهدات پرت گفته می‌شود. شناسایی خطاهای موجود در داده های تغییرات خط ساحلی، منشأ این خطاها و به دنبال آن تصحیح و پالایش آنها، علاوه برا اینکه در محاسبه نرخ دقیق تر تغییرات خط ساحلی کمک شایانی می کند، می تواند منجر به پیش بینی قابل اعتمادتری از موقعیت خط ساحلی در آینده شود، که این موضوع از اهمیت ویژه ای در مدیریت اثر بخش و مهندسی کارآمد سواحل برخوردار است. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی خطاهای احتمالی موجود در داده های تغییرات خط ساحلی محاسبه شده با کمک ابزار DSAS در محیط GIS، با استفاده از روش های محاسبات نرم و مقایسه کارائی این روش ها با استفاده از آزمون های متداول، به منظور انتخاب بهینه ترین روش (روش ها) در این زمینه است. نتایج نشان می دهد که بیشتر روش های مورد آزمون توانسته اند خطاهای موجود در یک مطالعه موردی را با دقت خوبی شناسایی کنند. مطالعه موردی در این تحقیق، داده های حاصل از کمی سازی نرخ تغییرات خط ساحلی بخش هایی از جزیره قشم است.


ارسال نظر