کد خبر: ۲۱۳۲۸
تعداد بازدید: ۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰

اطلس جغرافیای زیستی اقیانوس منجمد جنوبی منتشر شد

اطلس جامع جغرافیای زیستی اقیانوس منجمد جنوبی با مشارکت 147 دانشمند از 91 موسسه در 22 کشور جهان، منتشر شد.

به گزارش مارین نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، از اوخر دهه 60 میلادی که انجمن جغرافیایی آمریکا سری نقشه های جنوبگان را منتشر کرد، این اولین بار است که چنین تلاشی با این وسعت صورت می گیرد.

اطلاعات جغرافیای زیستی دارای اهمیتی اساسی در تهیه چارچوب اطلاعات مکانی تنوع زیستی دریایی و بررسی کمبودهای اطلاعاتی موجود است، این اطلاعات همچنین برای کشف مناطق پر اهمیت از لحاظ تنوع زیستی، تعیین اثر تغییرات محیط زیست، پایش تنوع زیستی و یا مدل¬ سازی پراکنش گونه ¬ها در آینده، ضروری است.

به اعتقاد کارشناسان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، در شرایطی که با افزایش تاثیرات فعالیت های انسانی بر محیط زیست مواجه هستیم، اطلاعات جغرافیای زیستی به عنوان منبعی کلیدی برای پشتیبانی از استراتژی های حفاظت و مدیریت پایدار و همچنین طراحی مناطق حفاظت شده دریایی، به شمار می رود.

در این راستا، کاوش گسترده و بررسی اخیر تنوع زیستی اقیانوس منجمد جنوبی تحت عنوان 'سرشماری حیات دریایی جنوبگان (CAML)' و جمع آوری و تایید داده های جغرافیای زیستی' توسط شبکه اطلاعات تنوع زیستی کمیته علمی تحقیقات جنوبگان (SCAR-MarBIN/ANTABIF data portal: www.biodiversity.aq)، فرصتی منحصربه فرد و یک زمینه همکاری قوی برای تحلیل و ساخت الگوها و فرایندهای پراکنش تنوع زیستی در اقیانوس منجمد جنوبی و کاوش تغییرات آینده فراهم آورده است.

بر پایه این گزارش، شرکت کنندگان در تهیه ' اطلس جغرافیای زیستی اقیانوس منجمد جنوبی'، پراکنش تعداد بالایی از گونه ها و اجتماعات پلانکتون های گیاهی و جانوری، کفزیان گیاهی و جانوری، نکتون ها، پرندگان و پستانداران شکارچی را تحلیل، بررسی و به نقشه تبدیل کرده اند.

گفتنی است این اطلس با ارایه مجموعه ای با بیش از 800 نقشه پراکنش و 200 تصویر و نمودار، توصیف کننده پراکنش موجودات اقیانوس منجمد جنوبی است، این اطلس به طور کلی اقیانوس منجمد جنوبی را پوشش می دهد اما به طور خاص بر روی منطقه جنوبگان تمرکز دارد.

پایگاه داده های مربوط به این اطلس، نشانگر گزارش حضور 9064 گونه شناخته شده از حدود 434 هزار منطقه نمونه برداری بوده است.

پایگاه داده¬های مربوطه در پرتال SCAR-MarBIN/ANTABIF برای عموم در دسترس است.

بیشتر نمونه ها مربوط به تمامی گروه های تاکسونومی، از 500 متر بالای ستون آب به دست آمده اند. گروه های کفزی غالبا از مناطق ساحلی و فلات قاره ای گزارش شده اند درحالی که از گروه های پلانکتونی پراکنش گسترده تری در دسترس است، با حرکت از لایه¬ های سطحی به عمیق، مقدار اطلاعات موجود کاهش می یابد.

به منظور تحلیل چنین حجم عظیمی از داده ها، این اطلس ایده های جدیدی شامل رویکردی تاکسونومیک بر پایه نقشه حضور گونه ها، توصیف دقیق بستر و توده آب دریا و ارایه روش های جدید آماری برای تخمین حضور گونه ها در مناطقی که نمونه برداری نشده اند برای کاوش در جغرافیای زیستی دریا فراهم آورده است.

ارسال نظر