کد خبر: ۱۶۸۸۱
تعداد بازدید: ۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

سرنوشت نامعلوم بزرگترین منطقه حفاظت‌شده دریایی جهان

به دنبال عدم توافق کمیسیون حفاظت از منابع زنده دریایی قطب جنوب (CCAMLR) با اعضای دولتی برخی کشورها نظیر روسیه، نروژ و چین،‌ مذاکرات بر سر احداث بزرگترین منطقه حفاظت شده دریایی جهان در جنوبگان دوباره به بن‌بست رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)، بحث و تبادل نظر درباره طرح‌های احداث این مرکز حفاظت شده آبی طی نشستی که ماه جاری میلادی در آلمان برگزار شد، صورت گرفت.

در این اجلاس بر لزوم احداث شبکه‌ای از مناطق حفاظت شده آبی در نواحی مختلفی از جمله دریای راس و شرق جنوبگان از سوی نیوزیلند، آمریکا، استرالیا، فرانسه و اتحادیه اروپا تأکید شده است.

نواحی حفاظت شده جدید 3.93 میلیون کیلومترمربع وسعت خواهند داشت که این رقم بیش از دو برابر وسعت کل اقیانوس‌های حفاظت شده جهان است.

کمیسیون حفاظت از منابع زنده دریایی قطب جنوب تأکید کرده که وجود مناطق حفاظت شده دریایی بویژه در نواحی که سلامت اکوسیستم‌های آبی به شدت تحت تاثیر تغییرات جوی و اسیدی شدن اقیانوس‌ها هستند، ضروری است.

اجلاس این کمیسیون که در ماه سپتامبر سال جاری میلادی (2013) در تاسمانی برگزار می‌شود، فرصت دوباره‌ای خواهد بود تا طرح‌های فوق در آن به مذاکره گذاشته شوند و در صورت توافق در مناطق حفاظت شده آبی جدید، ضمن محدودیت در ماهیگیری،‌ گونه‌های زیستی مهمی نظیر فوک‌های آبی،‌ پنگوئن‌ها،‌ وال‌ها و کریل‌های قطب جنوب به طور جدی تحت حفاظت قرار خواهند گرفت.

ارسال نظر