کد خبر: ۱۶۵۸۷
تعداد بازدید: ۳۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

مؤسسه ملی اقیانوس‎شناسی «پژوهشگاه» شد

رییس مؤسسه ملی اقیانوس‎شناسی از تصویب تغییر نام «مؤسسه ملی اقیانوس‎شناسی» به «پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جو» خبر داد.

به گزارش مارین نیوز، دکتر وحید چگینی در جریان بازدید رییس سازمان مدیریت بحران کشور از مؤسسه ملی اقیانوس‏شناسی با تشریح ساختار جدید این مؤسسه گفت: از آنجایی كه اطلاعات هواشناسی ارتباط مستقیمی با مطالعات اقیانوس‎شناسی دارد بنابراین، این مؤسسه به «پژوهشگاه ملی اقیانوس‎شناسی و علوم جو» تغییر نام داده است است.

وی همچنین اعلام کرد: با تأسیس مركز ملی تحقیقات جنوبگان، در صدد هستیم با تمام توان فعالیت جمهوری اسلامی ایران را در قطب جنوب گسترش دهیم.

چگینی درباره نخستین شناور ملی اقیانوس‏شناسی ایران نیز گفت: این شناور با دارا بودن توانایی ماندگاری در شرایط ناپایدار دریایی و همچنین دارا بودن دو آزمایشگاه تر و خشک، هم اکنون با 70 درصد پیشرفت فیزیكی تا پایان سال 1392در بندرعباس به آب انداخته می‎شود.

وی اضافه کرد که نصب تجهیزات ژئوفیزیك جهت اكتشاف نفت از دیگر برنامه‎های این مؤسسه برای تكمیل این شناور تحقیقاتی خواهد بود.

رییس مؤسسه ملی اقیانوس‎شناسی همچنین گفت: اعزام محققان به عمق بیش از 7000 متر در دریا از دیگر برنامه‏های این مؤسسه است كه تاكنون فقط 6 كشور موفق به آن شده‏اند.

چگینی، ساخت اولین شناور دریایی بومی، تهیه اطلس امواج خلیج فارس دریای عمان و خزر، تهیه اطلس انرژی‎های تجدید‎پذیر، پیش‎بینی امواج خلیج فارس، دریای عمان و خزر را برای 4 روز آینده از مهمترین اقدامات مؤسسه ملی اقیانوس شناسی برشمرد.

مهندس قدمی، رییس سازمان مدیریت بحران کشور، نیز در این دیدار اظهار داشت: امروز مطالعات کاربردی از مهم‎ترین نیازهای مدیریت بحران است که حمایت همه جانبه از آن اجتناب ناپذیر است.

قدمی گفت: برخی از حوادث طبیعی در دنیا شناخته شده‏اند؛ اما برخی پدیده‎های ناشناخته مانند سونامی‎های چند سال گذشته، مستلزم كسب آگاهی و شناخت بیشتر است كه وجود مراكزی مانند مؤسسه ملی اقیانوس‎شناسی نقش به‎سزایی در این راستا دارد.

وی اضافه کرد: روش صحیح برخورد با حوادث طبیعی نیازمند پیش‎بینی دقیق از آن خواهد بود تا از گسترش خسارات جلوگیری شود.

قدمی تاكید كرد: مسأله پیشگیری در امر حوادث طبیعی در كشور مغفول مانده كه امیدواریم با توجه بیشتر به مراكز و مؤسسه‎های تحقیقاتی، به‏زودی شاهد رفع این خلا باشیم.

وی به عضویت وزیر علوم، تحقیقات وفناوری در شورایعالی مدیریت بحران كشور اشاره كرد و گفت: این حضور می‎تواند زمینه بسیاری از فعالیت‎ها و پروژه‎های مشترك میان سازمان مدیریت بحران كشور و مؤسسه ملی اقیانوس‎شناسی باشد.

ارسال نظر