کد خبر: ۱۳۹۹۴
تعداد بازدید: ۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

صندوق صنايع دريايی منحل شد!

رئیس جمهور قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات را ابلاغ کرد.

به گزارش مارین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‏رسانی دولت، قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات را که در جلسه مجلس شورای اسلامی‎‏تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسیده؛ از جانب رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

طبق‏ این قانون، همه وزارتخانه‏ها، سازمان‏ها، مؤسسات، شرکت‏های دولتی یا وابسته به دولت و نیز بانکها، مؤسسات و نهادهای عمومی‎‏غیردولتی‏، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، سازمان‏ها، بنگاهها، صنایع، کارخانجات و همچنین همه سازمان‏ها، شرکت‏ها و مؤسسات، دستگاهها و واحدهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است از قبیل وزارت نفت و شرکت‏های تابعه، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‏های نفتی، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان صدا و سیما، شرکت ملی فولاد و شرکت ملی صنایع مس‏، اعم از‏اینکه قانون خاص خود را داشته و یا از قوانین و مقررات عام تبعیت کنند و شرکت‏های تابعه و وابسته به آنها، موظفند به منظور حداکثر استفاده از توان پژوهشی، طراحی، فنی، مهندسی، تولیدی، صنعتی، خدمات اجرایی کشور در تأمین کالاهای مصرفی و سرمایه‏ای، امور خدمات مهندسی مشاور، پیمانکاری ساختمانی و تأسیساتی، تأمین تجهیزات کلیه پروژه‏های کشور اعم از‏اینکه از بودجه عمومی‎‏دولت و یا از درآمدهای خود و یا از اعتبارات و تسهیلات ارزی یا ریالی دستگاههای مزبور یا زمینهای منابع طبیعی و سایر امکانات دولتی استفاده می‎‏کنند بر اساس‏این قانون اقدام کنند.

دستگاههای مشمول‏این قانون موظفند در صورتی که به تولیدات غیرداخلی نیاز پیدا کنند، فهرست کالاها، تجهیزات، لوازم و فرآورده‏ها را به طور رسمی‎‏ به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند تا در صورت صرفه و صلاح برای تولید آنها برنامه‏ریزی شود.

همچنین، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با سازمان‏ها، انجمن‏ها، اتحادیه( سندیکا)‏های تولیدی و خدماتی مرتبط، همکاری کند و فهرست کالاها‏، تجهیزات، لوازم و فرآورده‏های ساخت داخل و همچنین ظرفیت تولیدی آنها را هر شش ماه یک بار استخراج کند و به طور رسمی ‎‏در دسترس دستگاه‏های ذی‏نفع موضوع ماده (2)‏ این قانون و نیز عموم مردم قرار دهد.

بر اساس‏این قانون، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وظیفه دارد که از ثبت سفارش کالاها، تجهیزات، لوازم و همچنین فرآورده‏هایی که احکام ‏این قانون را رعایت نکرده‏اند؛ جلوگیری کند.

همچنین، طرح‏ها و پروژه‏هایی که مناقصه آنها قبل از لازم‏الاجراء شدن‏این قانون برگزار یا قرارداد آنها منعقدشده از شمول ‏این قانون مستثنی است.

همچنین، دولت مکلف است، در چهارچوب بودجه سنواتی به منظور تسریع در پرداخت مطالبات پیمانکاران طرحهای صنعتی و معدنی، اوراق مشارکت منتشر کند. براساس‏این گزارش،‏ این اوراق می‎‏تواند در بورس اوراق بهادار معامله شود و در سازمان خصوصی‏سازی برای پرداخت مالیات و خرید شرکت‏های دولتی مورد استفاده قرار گیرد.

این قانون بانک مرکزی را موظف می‎‏کند که با اتخاذ تدابیر لازم، واریز و برداشت از حساب‏های ارزی را به نحوی تسهیل کند تا واریزکنندگان وجوه نقد، مجاز باشند ‏این وجوه را به صورت نقدی برداشت کنند و واریزکنندگان حواله ارزی بتوانند موجودی خود را به حساب‏های خارج از کشور حواله کنند.

بر اساس‏این قانون، کارگران ایرانی اعزامی‎‏که موضوع قراردادهای صدور خدمات فنی به خارج از کشورهستند به شرط داشتن گواهینامه شغلی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پرداخت هرگونه عوارض و مالیات معاف هستند.

همچنین،‏ این قانون سازمان تأمین اجتماعی را موظف می‎‏کند تا حق بیمه کارکنان قراردادهای ارائه خدمات اجتماعی پیمانکاران طرحهای عمرانی و غیر عمرانی با مصالح یا بدون مصالح را بر مبنای فهرست ارائه شده توسط پیمانکاران دریافت کند. لذا اعمال هرگونه روش دیگری غیر از روش مندرج در‏این ماده ممنوع است.

طبق‏ این قانون، وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری دستگاه‏های ذیربط موظف است تسهیلات لازم را برای خروج مصالح، لوازم و کالاهای مصرفی مورد نیاز اجرای قراردادهای خارجی فراهم کند.

همچنین، «صندوق حمایت از تولیدات صنعتی» متشکل ازتجمیع صندوق‏های ضمانت سرمایه‏گذاری صنایع کوچک وحمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، و توسعه صنایع الکترونیک، صنایع دریایی و بیمه سرمایه‏گذاری فعالیت‏های معدنی است. كه اساسنامه‏این صندوق ظرف شش ماه به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت به تصویب هیأت وزیران می‏رسد.

بر اساس‏این قانون، دولت موظف است برای هدایت بازار، از توان تولید و خدمات و همچنین حمایت از صادرات، بهره‏گیری کند و با استفاده از ظرفیت صنعت بیمه کشور به طراحی و استقرار نظام بیمه حمایتی مصرف کنندگان تولیدات و خدمات داخلی اقدام کند.

دولت وظیفه دارد، مشوق‏های صادراتی کالا و خدمات را به نحوی طراحی کند که به افزایش تولید صادرات منجر شود. آن دسته از تولید کنندگا نی که درسرزمین اصلی یا مناطق آزاد هستند و تولیدات و خدمات آنها به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت از مزیت برخوردارند، دراستفاده از‏این مشوق‏ها در اولویت هستند.

همچنین بر اساس ‏این قانون، قوه قضائیه در حدود اختیارات خود مکلف است شعبه یا شعباتی از دادگاه‏های عمومی‎‏را برای رسیدگی و صدور حکم تخلفاتی ناشی از عدم اجرای ‏این قانون توسط بخش‏های دولتی و غیردولتی اختصاص دهد.

بر‏این اساس، از تاریخی که‏ این قانون لازم الاجراء می‏‏شود، قانون حداکثر استفاده از توان فنی، مهندسی، تولیدی، صنعتی و اجرایی کشور در اجرای پروژه‏ها و‏ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات مصوب 12/12/1375 لغو می‏شود.

مارین نیوز: همانطور که در خبر رسمی پایگاه اطلاع‏رسانی دولت خواندید؛ دستگاه‏های اجرایی و تقنینی حکم به ادغام صندوق صنایع دریایی در «صندوق حمایت از تولیدات صنعتی» دادند؛ صندوقی که بعید است تا پایان کار این دولت اصولا تشکیل شود. 

این در حالی است که به جز انجمن مهندسی دریایی ایران که در مکاتباتی با شورای نگهبان و پیگیری‏هایی از کمیسیون صنایع مجلس کوشید مانع از تصویب این قانون شود؛ سایر مراکز و ارگان‏های دریایی عملا در قبال این رویداد مهم سکوت و انفعال از خود نشان دادند؛ سکوتی که احتمالا از سوی برخی ارگان‏ها می‏تواند نشانه رضایت هم باشد!  

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
غلام ابوالفضل
|
Russian Federation
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
0
0
  با سلام باز هم تلفات در صنعت دریا...در حالی که کباده توسعه دریا محور را می کشیم حتی دقت نکردیم جنس صندوق صنایع دریایی از جنس باقی اشکال صندوق ادغامی نیست. متاسفانه در اردیبهشت ماه و در آخرین رمق های مجلس هشتم اشتباهی رخ داده که بهای آن بر دوش همه اشکال صنعت دریا سنگینی خواهد کرد. و باز هم جای خالی متولی مناسبی برای صنعت دریایی کشور احساس می شود. امید وارم با متولی قرار دادن شورای عالی صنایع دریایی بتوان جلوی فاجعه های بیش از این را گرفت.
ارسال نظر