بیست و یکمین همایش صنایع دریایی-جزیره قشم
هنوز کلیک می‌خورند!

گزارش جامع بیستمین همایش صنایع دریایی کیش انجمن مهندسی دریایی ایران
پربحث‌ترین اخبار
تبلیغات استخدام صنایع دریایی مارین نیوز
آخرین اخبار
کد خبر: 5463
تاریخ انتشار: آذر ۲۷, ۱۳۹۸

عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران پاسخ می‌دهد:

دبیر اجرایی رویداد بیست و یکمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی ایران طی یادداشتی به نقش مهم و ابعاد تاثیرگذاری انجمن مهندسی دریایی ایران و رویداد سالانه همایش و نمایشگاه صنایع دریایی بر توسعه دریایی کشور پرداخت.

بهمن حروفی ابراهیمی*


صنایع دریایی امروز با سوژه جدیدی به نام تعدد ایونت‌ها و نمایشگاه‌ها مواجه است و در این بین این سوال مطرح می شود که توسعه دریایی از کجا می‌گذرد؟ این سوال را باید فارغ از دیدگاه های جانب گرایانه و همچنین تفکرات سلیقه‌ای پاسخ داد. انجمن مهندسی دریایی ایران، به عنوان یک تشکل سال‌هاست که در پی پاسخ این سوال، همایش و نمایشگاه تخصصی‌ای را برگزار می‌کند. در عین حال تجربه ملی و جهانی نشان داده که توسعه بدون مشارکت بخش خصوصی واژه‌ای الکن است و این بخش خصوصی است که با توجه به تجربیات، دانش، فن و… پای در راه خطیر توسعه و پیشرفت می‌گذارد.

به همین دلیل راه توسعه از بخش خصوصی و مردم می‌گذارد و تجربه ثابت کرده که بار توسعه بر روی دوش بخش دولتی و دولت به سر منزل مقصود نخواهد رسید. تفویض مسئولیت توسعه بر دوش دولت همواره با تجربه شکست همراه بوده است. بنابراین می‌توان، نقش بخش خصوصی در توسعه را پاشنه آشیل توسعه دانست و توسعه را باید به این بخش واگذار کرد. این اصل بر پایه اصولی چون تنوع آرا، تنوع و سرعت گردش اطلاعات، توانمندهای بالقوه این بخش در واکنش به مسایل روزمره استوار است.

تجربه ثابت کرده که بخش خصوصی حضور موفق‌تری در مجامع بین‌المللی داشته و زبان گویا‌تری هم در فضای بین‌المللی دارد و  به سهولت می‌تواند در مجامع و میادین خارجی، داد سخن براند. امروز در شرایط تحریم این برقراری ارتباطات با دنیای خارج سخت‌تر است. شرکت‌های خارجی به خاطر شرایط تحریم به سختی با بخش دولتی طرف قرارداد می‌شوند و با لحاظ این نکات متوجه می‌شویم که برای برون رفت از فضای تحریم و توسعه دریایی، باید بخش خصوصی وارد میدان شود. میدان‌داری بخش خصوصی نیز از محافل و مجامعی چون همایش و نمایشگاه می‌گذرد. همایش باید در مقام پاسخ‌گویی، راهکارهای توسعه، رشد و بالندگی صنایع دریایی را به ما بگوید.

با این دیدگاه متوجه می‌شویم که ایجاد فضای مسموم و تعدد ایونت‌ها، فضا را از حالت تخصصی در می‌آورد و این موضوع نه تنها به ضرر و زیان بخش دریایی است بلکه با مخدوش ساختن وجهه کشور، خدشه‌های را در فضای بین‌المللی به ما وارد می‌آورد.

علاوه بر این که بخش خصوصی باید طلایه‌دار، رویدادهای تخصصی باشد، باید جامعیت، تخصصی و مرجعیت هم داشته باشد. به گونه‌ای که بتواند، محفلی از تعدد آرای تخصصی و صنعتی را در کشور گرد هم آورد.

امسال علاوه بر بیست و یکمین نمایشگاه و همایش صنایع دریایی و دریانوردی که در جزیره قشم برگزاری می‌شود، دو نمایشگاه دیگر نیز برپا شد.

 نمایشگاهی در بندرعباس که صرفا توسط بخش خصوصی و با دید درآمدزایی راه‌اندازی شد و با موج تبلیغاتی که راه انداخت، اما هم‌چنان فارغ از  دیدگاه و تفکر تخصصی که در همایش معمولا وجو داشت، برپا شد.

نمایشگاه کیش هم که برگزاری آن لغو شد، با دید تجاری و توسط مدیران منطقه‌ای، برنامه‌ریزی شد و مسلما مدیران یک منطقه خاص توان برنامه‌ریزی ملی را نخواهند داشت. در حالی که همایش صنایع دریایی، علاوه بر این که باید دیدگاه ملی داشته باشد، گستره بین‌المللی را هم شامل می‌شود. اما رویداد کیش این امکان را در خود نداشت. در عین حال به خاطر این که متولی این رویدادها سازمان‌های دولتی بودند، باز هم نقیصه‌ای دیگری در این رخداد وجود داشت و  جامعیت لازم را نداشت و چون خاستگاه علمی و خصوصی نداشت، همایشی هم برای آن در نظر گرفته نشده بود.

این در حالی است که انجمن در بیست دوره برگزاری همایش، تجربه‌ای، ملی و بین‌المللی از صنعت و حوزره دریایی به دست آورده است. رویدادهای تخصصی که انجمن برگزار کرده، به اصلاحات قانونی، صنعتی و تکنولوژیکی در کشور منجر شده است. همایش‌های انجمن در سند توسعه دریایی موثر بوده است. در عین حال انجمن هم باید بر اساس رسالت خود و همایش دیدگاه استراتژیک در صنایع دریایی را تقویت کند.

نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی باید همان گونه که در ابتدا برنامه‌ریزی شده بود، به عنوان رخدادی جانبی همایش صنایع دریایی تلقی شود و نقش اصلی پیدا نکند. این گونه می‌توان به سوالاتی که ابتدا پرسیدم پاسخ داد. این که مسیر توسعه دریایی از کجا می‌گذرد؟ مدیریت در صنایع دریایی چگونه است؟ صنایع های‌تک چیست؟ با دنیا باید چگونه رفتار کرد که به مقاصد رسید؟ چگونه می‌توان تعاملات بین‌المللی را برقرار کرد؟ به علت ماهیت فرابخشی حوزه دریایی، هر گونه ورود ناقص به این امر، مفید فایده نخواهد بود و به همین دلیل با یک دیدگاه جامع و تخصصی می‌توان جواب درست و انتخاب درست برای ورود به حوزه توسعه دریایی را به دست آورد.


*عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران و معاون فنی و برنامه ریزی صندوق توسعه صنایع دریایی

انتهای پیام/.

سردبیر | انجمن مهندسی دریایی ایران

بیست و یکمین همایش صنایع دریایی-قشم
عضویت در کانال رسمی تلگرام مارین‌نیوز، پایگاه خبری تحلیلی دریایی ایران
تبلیغات و آگهی دریایی مارین نیوز

پیام هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران؛

در اختتامیه بیست و یکمین همایش صنایع دریایی صورت پذیرفت؛

در اختتامیه بیست و یکمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی صورت پذیرفت؛

در حاشیه بیست و یکمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی عنوان شد:

دبیر بیست و یکمین همایش صنایع دریایی و دریانوردی:

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد:

رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران:

یک نظر برای ”مسیر توسعه دریایی از کجا می‌گذرد؟/ مدیریت در صنایع دریایی چگونه است؟“

  1. با سلام آیا امکان داره در محیط های آکادمیک همچون دانشگاه چنین کارهای صورت بگیرد، اگر موافق هستید بنده آمادگی خود را برای برگزاری این چنین برنامه ای اعلام می دارم، در خدمتم

صنایع دریایی پیشران اقتصاد مقاومتی و رونق تولید
عضویت در کانال رسمی مارین نیوز، پایگاه خبری تحلیلی دریایی ایران
عضویت حقیقی و حقوقی در انجمن مهندسی دریایی ایران
تبلیغات-استخدام-شرکت-های-دریایی-در-مارین-نیوز
تبلیغات-استخدام-شرکت-های-دریایی-در-مارین-نیوز