گزارش جامع بیستمین همایش صنایع دریایی کیش انجمن مهندسی دریایی ایران
پربحث‌ترین اخبار
هنوز کلیک می‌خورند!

تبلیغات استخدام صنایع دریایی مارین نیوز
آخرین اخبار
کد خبر: 327
تاریخ انتشار: شهریور ۱۳, ۱۳۹۸

حسین ابراهیم‌زاد فاضل، رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی را به عنوان متولی اصلی دریا در کشور به پاسخگویی و شفاف‌سازی فرا خواند.

حسین ابراهیم‌زاد فاضل *


 جامعه دریایی کشور امروز سؤالاتی از سازمان بنادر به‌عنوان متولی اصلی و نهاد حاکم بر حوزه دریایی و بندری کشور دارد که همه بی‌پاسخ مانده است.

اینکه چرا در مورد انتخابات مؤسسه رده‌بندی ایرانیان اطلاع‌رسانی درستی نشده، یکی از سؤالاتی است که با وجود چندین بار طرح‌شدن همچنان بی‌پاسخ مانده و بر پایه آن انجمن مهندسی دریایی ایران، معاون امور دریایی سازمان بنادر را به مناظره فراخواند.

مشکلات و مسائل زیادی در حوزه بنادر و دریانوردی وجود دارد که برخی از اساسی‌ترین مسائل آنها به معاونت امور دریایی این سازمان مربوط می‌شود.

انجمن مهندسی دریایی ایران در پاسخ به مطالبات کارشناسان و متخصصان از این انجمن، پاسخگویی سازمان بنادر را خواستار شده و امیدوار است که سازمان بنادر و در رأس آن آقای راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، توضیحاتی را برای عملکرد سازمان بنادر ارائه کند.

عدم تناسب بین عملکرد معاونت بندری سازمان با حد و شأن کشور بزرگ دریایی ایران یکی از مطالبات و سؤالاتی است که کارشناسان و فعالان حوزه دریایی، از آقای راستاد دارند و امیدوارم که ایشان قبول کنند که این جلسه مناظره برگزار شود و شفاف‌سازی‌های لازم انجام شود.

کارشناسان و فعالان حوزه بندر این سؤال را طرح کرده‌اند که چرا سازمان بنادر دچار روزمرگی شده و برنامه‌های بلندمدت و توسعه‌محور ندارد؟

به‌عنوان‌مثال یکی از موضوعاتی که اخیراً بسیار مورد تعجب جامعه دریایی شده است، انتخابات مؤسسه رده‌بندی ایرانیان است که با مجوز معاونت مذکور، مجمع برگزار شده است و تقریبا از هر کس از اعضای مجمع سؤال شد، از برگزاری این مجمع اطلاع نداشت. تعدادی از مدیران سازمان بنادر نیز در تماس‌هایی اظهار بی‌اطلاعی کردند و عنوان کردند که از برگزاری مجمع آن خبر نداشتند.

ابهامات زیادی در اساسنامه مؤسسه رده‌بندی ایرانیان وجود دارد و این موضوع باعث شده تغییر مدیریت در این مؤسسه به وجود نیاید.

این ابهامات در حالی است که سازمان بنادر که رسالتی اساسی درباره ایمنی شناورها و تجهیزات دریایی دارد، سکوت معناداری در این خصوص اختیار کرده و بیش از ۱۰سال است که این مؤسسه چرخش مدیریتی نداشته است و همچون آبی که در یکجا بماند شاهد رشد ضعیف حوزه استانداردها و ایمنی در این مؤسسه مهم هستیم.

آخرین انتخابات مؤسسه رده‌بندی ایرانیان در اسفندماه سال ۱۳۹۳برگزار شد. البته در آن زمان نیز شمارش آرا توسط نرم‌افزاری صورت پذیرفت که نهایتاً برای اعضای مجمع مشخص نشد که آن نرم‌افزار را چه سازمانی تأیید کرده است و سازمان بنادر نیز در این خصوص توضیحی نداد. پس از شمارش آرا توسط نرم‌افزار، فایلی به حضار نشان داده شد که اسامی اعضای هیئت‌امنا در آن نوشته شده بود!

پس‌ازآن یعنی دو سال بعد، اصولا باید در سال ۱۳۹۵مجمع برگزار می‌شد و انتخابات این مؤسسه برای تغییر مدیریت انجام می‌پذیرفت ولی بنا به دلایل نامعلوم انجام نشد.

البته برخی از کارشناسان معتقدند به دلیل تصمیم جامعه دریایی برای تغییر مدیریت در برخی از نهادها ازجمله انجمن مهندسی دریایی ایران که انتخابات آن تغییرات جدی در مدیریت انجمن ایجاد کرد، واهمه‌ای در این خصوص وجود داشته است و مجمع را به تأخیر انداخته‌اند.

متأسفانه اخیراً مطلع شدیم که صورت‌جلسه مجمع ایرانیان ثبت شده است و سازمان بنادر برای ثبت آن مجوز صادر کرده است. با هر کدام از مدیران سازمان تماس گرفتیم از موضوع بی‌اطلاع بودند و با هرکدام از فعالان دریایی و یا اعضای مجمع ایرانیان نیز تماس گرفتیم نمی‌دانستند که مجمع چگونه و در چه جایی برگزار شده است!

ما نمی‌دانیم واقعا معاون امور دریایی سازمان بنادر چرا چشم خود را به امور مهمی همچون ایمنی در دریا بسته است. این یکی از ده‌ها موضوعی است که مورد سؤال جامعه دریایی است و سازمان بنادر باید به‌صورت جدی پاسخ دهد که چرا مجمع مؤسسه‌ای به این مهمی اطلاع‌رسانی درستی نمی‌شود و تلاش می‌شود تا مدیران قبلی به‌گونه‌ای در آن ابقا شوند. حتی مطلع شدیم یکی از نفراتی که به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره مؤسسه مزبور انتخاب شده در ایران نبوده؛ اینکه چگونه ایشان کاندیدا شده و انتخاب‌ شده خود جای سؤال است.

معاونت امور دریایی سازمان بنادر می‌تواند عملکرد مناسبی داشته و بنابراین جامعه دریایی درخواست دارند که بدانند دلایل عملکرد ضعیف این معاونت چیست و نکته دیگر اینکه انتصاب معاونت مزبور آیا با معیارهای فنی صورت پذیرفته یا سیاسی است و یا مسائل دیگر در این خصوص دخیل بوده است؟

مشکلات و مسائل زیادی در حوزه بنادر و دریانوردی وجود دارد که برخی از آنها به معاونت امور دریایی این سازمان مربوط می‌شود؛ اعتراضاتی در این خصوص به این انجمن رسیده است و تعدادی از متخصصان صنایع دریایی درخواست پاسخگویی سازمان بنادر را دارند؛ اینکه چرا عملکرد این معاونت در حد و شأن کشور بزرگ ایران و یک کشور مهم دریایی نیست. چرا سازمان بنادر برای حوزه بندری دچار روزمرگی شده است و چشم‌انداز بلندمدت و برنامه‌های توسعه‌ای در دست اجرا ندارد.


*رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران

تبلیغات و آگهی دریایی مارین نیوز
عضویت در کانال رسمی تلگرام مارین‌نیوز، پایگاه خبری تحلیلی دریایی ایران

گزارش؛

دریادار سیاری مطرح کرد:

یادداشت مدیرعامل شرکت نفت خزر؛

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران عنوان کرد:

عضویت در کانال رسمی مارین نیوز، پایگاه خبری تحلیلی دریایی ایران
عضویت حقیقی و حقوقی در انجمن مهندسی دریایی ایران
تبلیغات-استخدام-شرکت-های-دریایی-در-مارین-نیوز
تبلیغات-استخدام-شرکت-های-دریایی-در-مارین-نیوز