بیست و یکمین همایش صنایع دریایی-جزیره قشم
هنوز کلیک می‌خورند!

گزارش جامع بیستمین همایش صنایع دریایی کیش انجمن مهندسی دریایی ایران
پربحث‌ترین اخبار
تبلیغات استخدام صنایع دریایی مارین نیوز
آخرین اخبار
کد خبر: 4378
تاریخ انتشار: مهر ۲, ۱۳۹۸

ترکش‌های آسیب دیدن تاسیسات آرامکو؛

آسیب دیدن تاسیسات نفتی عربستان سعودی می تواند به آماده سازی صنعت کشتیرانی برای تغییر استاندارد سوخت این صنعت آسیب برساند .

به گزارش مارین‌نیوز، شرکت آرامکوی عربستان پس از حمله ها به یک میدان نفتی بزرگ و بزرگترین تأسیسات پالایش نفت عربستان ، حدود ۴۰ درصد ظرفیت پالایشگاهی خود را بسته است که یک میلیون بشکه در روز نفت را در بر می گیرد .

هنوز مشخص نیست تولید این پالایشگاه تا چه زمانی در همین حد محدود باقی می ماند . این کاهش تولید باعث فلج شدن عرضه جهانی دیزل توسط این شرکت شده است. عربستان معمولاً این محصول را در مقادیر بالا صادر می کرد .

کاهش عرضه دیزل و افزایش حاشیه سود پالایشگاهی آن در زمانی بسیار حساس برای تاجران و شرکت‌های کشتیرانی اتفاق افتاد. این شرکت‌ها مشغول ذخیره‌سازی این محصول قبل از تغییر به سمت استانداردهای سوخت دریایی پاک در ژانویه سال آینده هستند .

هدف قوانین جدید، کاهش آلایندگی هوای کشتی ها است که طبق آن کشتی های سراسر جهان ملزم می شوند از سوخت هایی استفاده کنند که درجه سولفور آنها زیر ۰٫۵ درصد است. در حال حاضر سوخت کشتی ها ۳٫۵ درصد سولفور دارد .

رابرت کمپبل، سرپرست بخش بازارهای جهانی تولید نفت در شرکت مشاوره انرژی اسپکتس گفت:« کاهش تولید عربستان خبر بدی برای طرح های سازمان بین المللی دریانوردی است» .

وی گفت:« برای تهیه ذخایر دیزل حداقل به طور موقت با مشکل روبه رو می شویم چون اولویت عربستان بازگرداندن صادرات نفت به حد نرمال است نه تولیدات پالایشگاهی» .

« ولی سوال اینجاست که این شرایط چه قدر طول می کشد» .

افزایش شدید قیمت دیزل از زمان حمله به تاسیسات عربستان باعث شده ذخیره این سوخت قبل از اعمال طرح سازمان بین المللی دریانوردی حساس شود و جذابیت کمتری برای تاجران داشته باشد .

حمله به تاسیسات پالایش بقیق به عرضه نفت خام فوق سبک عربستان، یک درجه نفت خام سبک و ترش و نفت متوسط عربستان، یک درجه نفت خام متوسط و ترش ضربه زده است .

هر دوی این نفت ها پس از پالایش به نفت سولفور بالا تبدیل می شوند که یک نوع سوخت ارزان و کثیف برای کشتی‌ها و نیروگاه‌های برق مخصوصا در عربستان سعودی است .

استفان جرج، اقتصاددان ارشد در مشاوره انرژی کی بی‌سی گفت دسترسی سخت تر به نفت سوخت سولفور بالا می تواند تاثیر مخربی بر آماده سازی اجرای طرح سازمان بین المللی دریانوردی داشته باشد چون برخی کشتیرانی ها حتی پس از اعمال این طرح هم از این سوخت استفاده و با کمک فیلترهایی سولفور آن را جدا می کنند .

انتظار می‌رود نبود بشکه های نفت خام عربستان طی ۴ تا ۶ هفته آینده مشکلاتی ایجاد کند. اگر کاهش تولید عربستان ادامه یابد، با ساختار طرح سازمان بین المللی دریانوردی تداخل پیدا می‌کند و متعادل شدن بازار مدتی طول خواهد کشید.

خریداران معمول نفت سبک عربستان کشورهای آسیایی از جمله ژاپن، کره‌جنوبی، هند و چین هستند. انتظار می رود این کشورها خرید نفت خام از سایر منابع مثل آمریکا یا کشورهای غرب آفریقا را افزایش دهند .

منبع: تسنیم

انتهای پیام/.

سردبیر |

بیست و یکمین همایش صنایع دریایی-قشم
عضویت در کانال رسمی تلگرام مارین‌نیوز، پایگاه خبری تحلیلی دریایی ایران
تبلیغات و آگهی دریایی مارین نیوز

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر خبر داد:

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

عوامل افزایش نرخ کشتیرانی چیست؟

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر:

بحرانی که می‌توانست ایران را فلج کند چگونه دور شد؟

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی:

چالش نفت‌کوره کشور چگونه حل شد؟

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم:

صنایع دریایی پیشران اقتصاد مقاومتی و رونق تولید
عضویت در کانال رسمی مارین نیوز، پایگاه خبری تحلیلی دریایی ایران
عضویت حقیقی و حقوقی در انجمن مهندسی دریایی ایران
تبلیغات-استخدام-شرکت-های-دریایی-در-مارین-نیوز
تبلیغات-استخدام-شرکت-های-دریایی-در-مارین-نیوز