بیست و یکمین همایش صنایع دریایی-جزیره قشم
هنوز کلیک می‌خورند!

گزارش جامع بیستمین همایش صنایع دریایی کیش انجمن مهندسی دریایی ایران
پربحث‌ترین اخبار
تبلیغات استخدام صنایع دریایی مارین نیوز
آخرین اخبار
کد خبر: 3276
تاریخ انتشار: شهریور ۱۹, ۱۳۹۸

رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: وزرات نفت و گمرک قانون حمایت از صنایع دریایی ایران که شتاب‏‌دهنده توسعه دریایی کشور است را اجرا نمی‌کنند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران در گفت‌گو با مارین‌نیوز، در خصوص قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی ایران گفت: باوجود اینکه اکنون یک دهه از تصویب قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی می‎گذرد به‌جز نهادسازی ‎ های خوب و مفیدی که بر اساس آن صورت پذیرفت، یعنی تشکیل صندوق توسعه صنایع دریایی و شورای عالی صنایع دریایی کشور، متأسفانه در حوزه تأمین ‌مالی حوزه دریایی اقدام مؤثری صورت نگرفته و دستگاه‏های اجرایی مرتبط با این قانون، به آن تمکین نمی‏کنند و منابع پیش‌بینی‌شده در قانون را که بسیار هم می‌تواند به توسعه دریایی کشور کمک کند در اختیار صندوق توسعه صنایع دریایی قرار نمی‌دهند.

فاضل با بیان اینکه برخی از مسئولین، دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها به قوانینی که به نفعشان نیست تمکین نمی‌کنند تصریح کرد: از جمله این دستگاه‎ها می‎توان به وزارت نفت اشاره کرد؛ در تبصره دو ماده یک قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی آمده است که ۱۰ درصد هزینه حمل مایعات نفتی و گازی صادراتی و وارداتی که توسط ناوگان غیر ایرانی حمل می‌شود باید به‌حساب صندوق توسعه صنایع دریایی واریز شود، اجرای این قانون رونق بسیار خوبی در صنعت دریایی کشور ایجاد خواهد کرد و حداقل در حوزه تأمین مالی بخشی از مشکلات را حل خواهد کرد.

وزارت نفت و گمرک قانون را اجرا نمی‌کنند

این فعال صنایع دریایی اضافه کرد: اما متأسفانه وزارت نفت این تکلیف مهم را اجرا نمی‌کند. در زمانی که مسئولیت صندوق توسعه صنایع دریایی به اینجانب سپرده‌شده بود، موضوع را پیگیری کردیم تا اینکه مجدداً شورای عالی صنایع دریایی موضوع را به‌صورت اجرایی‌تر مصوب نمود و به وزارت نفت ابلاغ نمود که آن تبصره را اجرا کند اما باز هم وزارت نفت مخالفت کرد. به همین دلیل، ما موضوع را به معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، به‌عنوان مرجع حل اختلاف دستگاه‎های اجرایی بردیم اما باز هم باوجود دو بار صدور حکم توسط این مرجع، وزارت نفت آن ۱۰ درصد را همچنان پرداخت نمی‌کند.

وی ابراز کرد: علاوه بر وزارت نفت، گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز مأمور شده است تا قبل از صدور برگ ترخیص یا مجوز صادراتی برای مایعات نفتی و گازی مربوطه، نسبت به دریافت تأییدیه پرداخت حق ۱۰ درصد صندوق توسعه صنایع دریایی اقدام کند اما این نهاد دولتی نیز وظیفه خود را انجام نمی‌دهد.

فاضل خاطرنشان کرد: پس از صدور حکم مرجع حل اختلاف به نفع صنایع دریایی، دیوان محاسبات کشور موضوع را پیگیری کرد تا این مبالغ پرداخت شود اما باز هم در روی همان پاشنه چرخید یعنی نه وزارت نفت تمکین می‌کند و نه گمرک حرف‌شنوی دارد، تا جایی ‌که باگذشت ۱۰ سال از تصویب این قانون، هنوز سهم صنایع دریایی از مبالغ پیش‌بینی‌شده در قانون پرداخت نمی‏شود و این جای بسی تأسف و سوال دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به تأثیرات منفی که عدم اجرای این قانون، بر توسعه صنایع دریایی کشور دارد، تکلیف دستگاه‏های نظارتی، از جمله سازمان بازرسی کل کشور و نیز دیوان محاسبات کشور، در این خصوص سنگین‏تر است.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران در خصوص اینکه چرا وزارتخانه‌ها، دستگاه ‎ ها و یا سازمان ‎ ها به اجرای دقیق این قانون که در راستای توسعه صنایع دریایی بوده است و می ‎ توانست کشور را در تحقق توسعه دریا محور یاری کند، تن ندادند ابراز کرد: متأسفانه همان‌طور که گفته شد، برخی از مدیران کشور در وزارتخانه‎ها، سازمان‎ها نگاه ملی ندارند و نگاه بخشی دارند. آن‌ها بیشتر به رفع مشکلات بخشی همت می‌گمارند و به دنبال توسعه بخش تحت مدیریت خود هستند.

فاضل اضافه کرد: نمونه این نگاه را سال‏هاست که در توسعه دریایی کشور شاهد هستیم. مثلاً اگر مدیران وزارت نفت با نگاه ملی به تأمین منابع پیش‌بینی‌شده در قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی بپردازند توسعه دریایی کشور و به‌تبع آن توسعه کشور سریع‏تر شکل می‏گیرد.

وی در پایان ابراز کرد:سازمان‎های نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کشور و … هرکدام می‌توانند در حوزه خود تضمینی برای اجرای قانون باشند و جلوی مدیرانی را که خودشان را فراقانونی می‎دانند، بگیرند. قانون بسیار شفاف و روشن گفته است که چه‌کارهایی باید انجام شود، مرجع حل اختلاف و دیوان محاسبات ورود کرده‌اند و حکم داده‌اند اما باز هم مدیران تخلف می‎کنند و سازمان‏های نظارتی باید به موضوع ورود جدی کنند.

تبلیغات و آگهی دریایی مارین نیوز
انتهای پیام/.

سردبیر |

بیست و یکمین همایش صنایع دریایی-قشم
عضویت در کانال رسمی تلگرام مارین‌نیوز، پایگاه خبری تحلیلی دریایی ایران
تبلیغات و آگهی دریایی مارین نیوز

ممنوعیت ثبت سفارش؛

گزارش از وضعیت صدرای بوشهر؛

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی مطرح کرد:

نماینده مردم هرمزگان در مجلس:

مدیرعامل شرکت کشتی سازی ایزوایکو خبر داد:

مدیر مجتمع دریای خزر شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا):

با حمایت مرکز رشد دانشگاه مازندران؛

مدیرعامل شرکت تعاونی خورشید مکران خبرداد:

صنایع دریایی پیشران اقتصاد مقاومتی و رونق تولید
عضویت در کانال رسمی مارین نیوز، پایگاه خبری تحلیلی دریایی ایران
عضویت حقیقی و حقوقی در انجمن مهندسی دریایی ایران
تبلیغات-استخدام-شرکت-های-دریایی-در-مارین-نیوز
تبلیغات-استخدام-شرکت-های-دریایی-در-مارین-نیوز