گزارش جامع بیستمین همایش صنایع دریایی کیش انجمن مهندسی دریایی ایران
هنوز کلیک می‌خورند!

پربحث‌ترین اخبار
تبلیغات استخدام صنایع دریایی مارین نیوز
آخرین اخبار
کد خبر: 1930
تاریخ انتشار: مهر ۱۴, ۱۳۹۸

با پیشرفت چشمگیر صنعت کشتی‌سازی در دهه‌های اخیر، مالکان کشتی و شرکت‌های کشتیرانی، کشتی‌های بزرگتری را سفارش می‌دهند که نفتکش‌ها نیز این قاعده مستثنی نیستند. سفارش‌های جدید به معنی از رده خارج شدن کشتی‌های قدیمی‌تر هستند. در این مطلب قصد داریم به ۵ نفتکش که در زمان ساخت خود رکوددار محسوب می‌شدند اما الان اوراق شده اند بپردازیم.

به گزارش مارین‌نیوز، این پنج نفتکش غول‌پیکر، بین اواسط تا آخر دهه هفتاد میلادی ساخته و سه فروند از آن‌ها در کمتر از یک دهه به دلایل مختلف اسقاط شدند. مابقی نیز بااینکه عمر نسبتاً طولانی‌تری داشتند اما درنهایت از رده خارج شدند.

حال، نگاهی به پنج فروند از بزرگ‌ترین نفتکش هایی که تاکنون ساخته‌شده‌اند می­‌اندازیم:

۱٫Seawise Giant

با طولی بیشتر از برج امپایر استیت، غول سی­وایز بزرگ‌ترین کشتی ساخته‌شده دنیا تا به الآن است. این کشتی بیشترین وزن مرده، ۲۴٫۶ متر و ارتفاع جابه‌جایی ۶۵۷٫۰۱۹ تن را دارا بوده است. به خاطر ابعاد غول­پیکرش نمی‌توانست از کانال سوئز و کانال پاناما عبور کند.

این کشتی در سال ۱۹۷۹ توسط صنایع سنگین سومیتومو در کشتی‌سازی اوپامای ژاپن برای صاحب ژاپنی‌اش ساخته شد.

پنج نفتکش غول آسایی که از رده خارج شدند

در طی جنگ ایران و عراق، غول سی وایز که در حال عبور از تنگه‌­ی هرمز بود موردحمله جنگنده‌های عراقی قرار گرفت و خسارت وارده به آن باعث شد که کشتی را ازدست‌رفته اعلام کنند؛ اما کشتی آسیب‌دیده توسط نورمن اینترنشنال خریداری و برای تعمیر به سنگاپور فرستاده شد.

در سال ۱۹۹۱ با نام Happy Giant (غول خوشحال) دوباره به دریاها بازگشت. پس از مدت کوتاهی توسط Jorgen Jahre خریداری شد و نامش به Jhare Viking تغییر پیدا کرد و در سال ۲۰۰۴ به تانکر انبار میدان نفتی قطر تبدیل شد و سرانجام این کشتی غول‌پیکر در سال ۲۰۱۰ در هند اسقاط شد.

چهار کشتی بعدی به کلاس باتیلوس تعلق دارند و همگی در کشور فرانسه ساخته‌شده‌اند که با داشتن وزن مرده میانگین ۵۵۵۰۰۰ تن، بزرگ‌ترین کشتی‌ها ازنظر تناژ ناخالص می‌باشند.

۲٫Pierre Guillaumat

این نفتکش کلاس باتیلوس در سال ۱۹۷۷ برای شرکت ملی کشتیرانی فرانسه ساخته و در سال ۱۹۸۳ از رده خارج شد. ابعاد غول‌پیکر آن اجازه­ی تردد از کانال پاناما را نمی‌داد و آبخور بالایش باعث می‌شد اجازه ورود به تعداد محدودی از بندرها را داشته باشد.

پنج نفتکش غول آسایی که از رده خارج شدند

به خاطر دلایل ذکرشده، برای صاحبانش سوددهی کافی نداشت و کمی بعد نامش توسط شرکت هیوندای تغییر پیدا کرد و برای اسقاط شدن راهی کره جنوبی شد.

۳٫Batillus

این نفتکش غول‌آسا برای shell oil در سال ۱۹۷۶ ساخته شد. شرایط بازار جهانی نفت در سال‌های بین ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۰ پیشرفتی نکرد و در سال ۱۹۸۲ تنها به دو سفر بسنده کرد. باتیلوس در اواسط سال ۱۹۸۳ آخرین سفرش را انجام داد و دو سال بعد شرکت Shell Oil تصمیم به اسقاط کردن آن تنها با کمتر از ۸ میلیون دلار گرفت. سپس باتیلوس مسیر تایوان را برای از رده خارج شدن پیش گرفت.

پنج نفتکش غول آسایی که از رده خارج شدند

۴٫bellamya

Bellamya یکی دیگر از کشتی‌های کلاس باتیلوس به سفارش شرکت Shell Oil است. ساخت این نفتکش یک ماه پس از به‌آب‌اندازی باتیلوس به اتمام رسید و در سال ۱۹۷۶ شروع به سرویس‌دهی کرد.

پنج نفتکش غول آسایی که از رده خارج شدند

در طی سال‌ها شرایط بازار جهانی نفت تغییری نکرد و مثل کشتی مشابهش، نتوانست به کشورهای زیادی سفر کند و در سال ۱۹۸۴ از سرویس‌دهی خارج و درنهایت در سال ۱۹۸۶ در یولسان کره جنوبی اسقاط شد.

۵٫prairial

Prairial تنها نفتکشی از سری باتیلوس بود که توانست بیشتر از یک دهه سرویس‌دهی کند و ۲۴ سال عمر کرد. در طی عمر این کشتی، چندین بار نامش عوض شد که می‌توان به Sea Brilliance-Hellas Fos-Sea Giant اشاره کرد. او سومین کشتی غول‌آسای جهان تا به امروز بوده و از لحاظ اندازه تنها از دو کشتی اولی کوچک‌تر است.

پنج نفتکش غول آسایی که از رده خارج شدند

ساخت Prairial در سال ۱۹۷۱ تمام و در ۱۹۸۳ قرار گرفت. در سال ۱۹۸۵ فروخته شد و نامش به Sea Brilliance تغییر پیدا کرد و سرانجام در سال ۲۰۰۳ به کارگاه اسقاط کشتی گاندای در پاکستان فرستاده شد.

ترجمه از سید یاسین حسنی ضیابری

انتهای پیام/.

سردبیر | منبع: marineinsight

تبلیغات و آگهی دریایی مارین نیوز
عضویت در کانال رسمی تلگرام مارین‌نیوز، پایگاه خبری تحلیلی دریایی ایران

شرکت تعاونی خورشید مکران:

استاندار هرمزگان عنوان کرد:

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی:

بازدید اعضای فراکسیون بنادر و دریانوردی مجلس از ایزوایکو؛

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر خبر داد:

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

عوامل افزایش نرخ کشتیرانی چیست؟

عضویت در کانال رسمی مارین نیوز، پایگاه خبری تحلیلی دریایی ایران
عضویت حقیقی و حقوقی در انجمن مهندسی دریایی ایران
تبلیغات-استخدام-شرکت-های-دریایی-در-مارین-نیوز
تبلیغات-استخدام-شرکت-های-دریایی-در-مارین-نیوز