بیست و یکمین همایش صنایع دریایی-جزیره قشم
هنوز کلیک می‌خورند!

گزارش جامع بیستمین همایش صنایع دریایی کیش انجمن مهندسی دریایی ایران
پربحث‌ترین اخبار
تبلیغات استخدام صنایع دریایی مارین نیوز
آخرین اخبار
کد خبر: 5666
تاریخ انتشار: دی ۲۶, ۱۳۹۸

روز نیروی دریایی امسال بسیار متفاوت‌تر از سال‌های قبل بود، چرا که ماکت ناوشکن فوق پیشرفته تریماران در قالب پروژه نگین رونمایی و قرار شد به زودی وارد سازمان رزم نیروی دریایی ارتش شود.

به گزارش مارین‌نیوز، دانش تولید چنین شناوری فقط در اختیار چند کشور قرار دارد و امروز جمهوری اسلامی ایران هم نام خود را در این زمره قرار داده، اما برخی ویژگی‌ها این شناور که در آینده نزدیک تولید می‌شود برای نخستین بار است که در شناور‌های نیرو‌های مسلح کشورمان به کار گرفته می‌شود و از این رو قدرت بازدارندگی کشور افزایش خواهد یافت.

تریماران ایرانی در انتظار حرکت در اقیانوس‌ها

شناور‌های تریماران کشتی‌های چند منظوره‌‍‌ای هستند که علاوه بر دارا بودن امکانات مشترک با سایر شناورها، ویژگی‌های منحصر به فردی مانند سرعت بالای مانور، حداقل مقاومت هیدرودینامیکی را هم دارند و علاوه بر آن قابلیت حمل تجهیزات ویژه‌تری را دارد.

این نوع شناور‌ها با طراحی چند بدنه ساخته می‌شود که از یک بدنه مرکزی لاغرِ بلند و دو بدنه کناری ایجاد شده و عرشه عرضی، بدنه‌های کناری را به بدنه اصلی متصل می‌کند که در اصطلاح به شناور‌های سه بدنه هم معروف هستند.

ساختار طراحی بدنه تریماران موجب پایداری شناور می‌شود و بدنه اصلی سازه با خنثی سازی موج‌های کششی دریا، نیروی دِرَگ یا نیروی پَسار (نیرویی که جسم را در سیالات از حرکت باز می‌دارد) را خنثی کرده و به سرعت شناور می‌افزاید، در کنار این موضوع، تریماران‌ها در سرعت‌های بالا به دلیل حداقل مقاومت هیدرودینامیکی (میزان مقاومت مقابل حرکت در سَیال مایع) به آسانی در میان امواج حرکت می‌کنند.

از دیگر ویژگی‌های این شناور‌ها میزان بالای تعادل هیدرواستاتیکی (مقدار تعادل در سَیال مایع) است که موجب می‌شود تا ناوشکن با مقاومت در برابر فشار‌ها و جریان‌های دریایی به راحتی غرق نشود که همین ویژگی مورد توجه کارشناسان صنایع دریایی قرار گرفته و همین موضوع ایران را به سوی تولید آن سوق داده است.

ویژگی‌های ناوشکن جدید ایرانی

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در ساخت ناوشکن دیده شود بحث توان دفاعی شناورها با استفاده از سامانه‌های پدافندی است که نیرو‌های مسلح کشورمان در این زمینه دست به کار شدند که نتیجه آن تولید سامانه دفاع نقطه‌ای کمند شد، این سامانه که در برد کوتاه استفاده می‌شود با برد حدودی ۴ کیلومتر قادر است با نواخت ۴ تا ۷ هزار تیر در دقیقه هر تهدیدی را خنثی کند.

ناوشکن تری‌ماران سفینه در قالب پروژه نگین نیروی دریایی ایران

در کنار این تجهیزات طراحان جمهوری اسلامی ایران توانستند در چند سال قبل به دانش پرتاب عمودی موشک از روی ناو دست پیدا کنند که قرار است این سامانه بر روی شناور‌های جدید نصب شود که در این صورت ایران به خاطر در اختیار داشتن انواع موشک‌های پدافندی قابلیت دفاعی فوق العاده‌ای به شناور‌های خود می‌دهد.

نصب سامانه موشکی برد بلند باور ۳۷۳ بر روی تری‌ماران سفینه در پروژه نگین نیروی دریایی ایران

از طرف دیگر با توجه به ساخت سامانه برد بلند باور ۳۷۳ این احتمال وجود دارد که ظرف مدت ۲ تا ۳ سال آینده که ناوشکن پروژه نگین به مرحله نصب تجهیزات برسد بتوان نمونه دریاپایه آن را تولید و به شناور جدید ملحق کرد تا توان دفاعی بالاتر برود.

توان شلیک موشک عمود پرتاب از روی شناور باعث می‌شود ناوشکن‌های جمهوری اسلامی ایران که تا امروز فقط توان حمل بین ۴ تا ۸ فروند موشک دریا به دریا را داشته باشند تعداد را به ۲۴ تا ۹۶ فروند افزایش دهند و این یعنی افزایش قدرت تهاجمِ نیرو‌های مسلح کشورمان تنوع فراوانی در موشک‌های دریا به دریا.

شلیک موشک عمود پرتاب باور 373 از روی شناور تری‌ماران سفینه-پروژه نگین نیروی دریایی ایران

اما به جرات می‌توان گفت بارزترین ویژگی شناور جدید ایران رادار آن خواهد بود، ناوشکن‌هایی، چون تریماران با توجه به چند مأموریتی بودن و انتظارات عملیاتی بالایی باید بتوانند در هر لحظه توانایی ردیابی، اولویت بندی و تخصیص سلاح مناسب به اهداف مختلف هوایی، دریایی و زیرسطحی را داشته باشند.

سامانه رادار دریایی بومی ثامن

متخصصان جوان نیروی دریایی ارتش پیش‌تر توان خود را در تولید راداربا ساخت سامانه ثامن که قابلیت درگیری همزمان با ۵ هدف دریایی و یک هدف هوایی دارد ثابت کردند و پس از آن هم نمونه جدید را با بهره‌گیری از رادار بسیار پیشرفته آرایه فازی چشم عقاب که توانایی درگیری همزمان با ۱۲ هدف را در ۳۶۰ درجه پیرامون ناو خواهد داشت را تولید کردند.

یکی از ویژگی‌های دیگر ناوشکن جدید ایران سامانه‌های پیشران است، در کشور تا کنون تلاش‌های فراوانی در زمینه تولید موتور‌های دیزل سنگین و موتور‌های جت توربین گاز صورت گرفته و با وجود این که تا کنون اطلاعات خاصی از آن منتشر نشده، اما بر اساس نمونه‌های خارجی می‌توان فهمید که شناور بومی ما قادر است به سرعت نهایی ۵۰ تا ۵۵ کیلومتر بر ساعت و برد عملیاتی ۸۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ کیلومتر در سرعت‌های پیماشی حدود ۳۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

سامانه رانش دریایی الکترونیک ناوشکن تری‌ماران سفینه-پروژه نگین نیروی دریایی ارتش

شناور فوق پیشرفته ایران توانایی‌های دیگری از جمله حمل ۲ بالگرد در آشیانه که برای اولین بار در شناور‌های بومی طراحی شده، کاهش چشمگیر نویز یا سروصدای تولیدی، فضای اشغال شده کمتر و کاهش هزینه و زمان تعمیر و نگهداری شناور را دارد که باعث می‌شود تا نسبت به رقبا دست برتر را داشته باشد.

با ساخت چنین شناوری می‌توان گفت نیروی دریایی که وظیفه حراست از منافع جمهوری اسلامی ایران در آب‌های فراسرزمینی را بر عهده دارد با توجه به تحریم‌های همه جانبه نظامی در طی دهه‌های اخیر متخصصان با اتکا به توان داخلی پای کار آمدند و در این مسیر نیاز‌های مختلف نیرو‌های مسلح را رفع کرده و خواهند کرد.

انتهای پیام/.

سردبیر | باشگاه خبرنگاران جوان

بیست و یکمین همایش صنایع دریایی-قشم
عضویت در کانال رسمی تلگرام مارین‌نیوز، پایگاه خبری تحلیلی دریایی ایران
تبلیغات و آگهی دریایی مارین نیوز

دریادار رستگاری:

در یادداشتی بررسی می شود:

وبگاه انگلیسی:

رئیس دفتر پژوهش‌های مؤسسه مطالعات تاریخ و جامعه ایران:

فاکس نیوز خبر داد؛

صنایع دریایی پیشران اقتصاد مقاومتی و رونق تولید
عضویت در کانال رسمی مارین نیوز، پایگاه خبری تحلیلی دریایی ایران
عضویت حقیقی و حقوقی در انجمن مهندسی دریایی ایران
تبلیغات-استخدام-شرکت-های-دریایی-در-مارین-نیوز
تبلیغات-استخدام-شرکت-های-دریایی-در-مارین-نیوز