بیست و یکمین همایش صنایع دریایی-جزیره قشم
هنوز کلیک می‌خورند!

گزارش جامع بیستمین همایش صنایع دریایی کیش انجمن مهندسی دریایی ایران
پربحث‌ترین اخبار
تبلیغات استخدام صنایع دریایی مارین نیوز
آخرین اخبار
کد خبر: 5290
تاریخ انتشار: آبان ۱۶, ۱۳۹۸

چرایی فاقد بودن شهرهای ساحلی و بندری ایران از نمادهاي شهري فاخر و مجموعه هاي تفريحي مدرن؛

همه شهرهاي ساحلي بزرگ و مهم دنيا از جمله برخي کشورهاي کوچک همسايه ايران، بدون استثناء داراي يک يا چند نماد شهري معروف هستند که به عنوان مرکز يک مجموعه تفريحي و گردشگري بزرگ، ايفاي نقش نموده و چهره شهرهاي ساحلي را متحول نموده اند. متاسفانه هيچ‌ يک از شهرهاي ساحلي ما (در شمال و جنوب کشور) داراي نمادهاي شهري فاخر و مدرن و جذاب نيستند. مارین نیوز در نظر دارد جهت کمک به روشن تر شدن ذهن مديران ارشد و مديران استان هاي ساحلي کشور برخي از اين نمادهاي معروف را در چند گزارش بررسي کند. در گزارش اول به نمادهاي شهري در کويت مي پردازيم.

به گزارش مارین‌نیوز، براي نشان دادن قابليت اجرا و امکان پذيري چنين طرح‌­هايي، ابتدا به بررسي برخي کشورهاي همسايه پرداخته ايم که از نظر وسعت، جمعيت و توانايي­‌هاي طراحي و مهندسي بسيار ضعيف­تر از ايران هستند. در قسمت اول به نمادهاي شهري در کويت مي پردازيم.

کشور کويت با جمعيت ۶ ميليون نفر و وسعت ۱۸ هزار کيلومترمربع (تقريبا يک درصد وسعت ايران)، اولين کشوري بود که به ضرورت ساخت نمادهاي شهري مدرن، مرتفع و زيبا در شهرهاي ساحلي خود به عنوان مرکزيت يک مجموعه گردشگري مدرن پي برد و آن را اجرايي کرد به گونه اي که «برج هاي سه گانه کويت» را ۴۵ سال پيش شروع به ساخت کرد و ۴۲ سال پيش آن را افتتاح کرد.

البته طراحي و ساخت اين برج‌­ها به کمک شرکت‌ها و مهندسين خارجي انجام شد. شهر کويت، پايتخت کشور کويت داراي ۲ مجموعه مجزا از برج‌هاي زيبا ومعروف است:

۱- برج هاي کويت:

برج‌هاي کويت(Kuwait Towers) به سه برج بلند و باريک در شهر کويت گفته مي‌شود که در کنار خليج فارس قرار گرفته‌اند. اين برج‌ها در سال ۱۹۷۷ (يعني ۴۲ سال قبل!) به‌طور رسمي افتتاح شدند. ارتفاع برج اصلي ۱۸۷ متر حامل دو بخش کروي شکل است که در نيمه پايين آن يک مخزن آب از ۴۵۰۰ متر مکعب و در نيمه بالاي آن يک رستوران با ظرفيت ۹۰ نفر، يک کافي‌شاپ، يک سالن و سالن پذيرايي است.

برج هاي سه گانه کويت-Kuwait Towers
برج هاي سه گانه کويت؛ نماد شهر بندري کويت که ۴۲ سال قبل ساخته شدند.

برج اصلي از ۱ مارس ۱۹۷۹ به روی عموم مردم باز است. ارتفاع دومين برج ۱۴۷ متر است که يک برج آب است. در برج سوم تجهيزات کنترل برق و روشن کردن دو برج بزرگتر وجود دارد.

برج هاي گردشگری سه گانه کويت در شب - Kuwait Towers
اين برج ها باعث شده اند که گردشگري در شب در هواي گرم و شرجي خليج فارس ادامه داشته باشد. مناطق اطراف اين برج‌ها، يک مجموعه تفريحي مدرن و وسيع است.

برج‌هاي کويت توسط يک معمار دانمارکي به نام مالين بيورن طراحي شده‌است.

منطقه دریایی اطراف برج‌های کویت؛ يک منطقه تفريحي خاص و مدرن
منطقه دریایی اطراف برج‌های کویت؛ يک منطقه تفريحي خاص و مدرن

۲- برج آزادي:

برج آزادی که يک برج مخابراتي به ارتفاع ۳۷۲ متر و يکي از برج‌هاي زيبا و معروف جهان است.

برج آزادي کويت؛ دومين نماد دریایی معروف کشور کويت به ارتفاع 187 متر

وجود اين برج هاي مرتفع و سايه نوراني آن‌ها در آب باعث شده است که گردشگري و تفريحات ساحلي و دريايي مردم در شب امکان پذير باشد چراکه هواي گرم و شرجي اين کشور ايجاب مي‌کند که در اغلب فصل­‌هاي سال، مردم و گردشگران در ساعات پايان روز از منزل براي تفريحات خارج شوند.

برج آزادي کويت؛ دومين نماد معروف کشور کويت به ارتفاع 187 متر

در آخرباز هم اين سوال مطرح مي‌شود که:

چرایی فاقد بودن شهرهای ساحلی و بندری ایران از نمادهاي شهري فاخر و مجموعه هاي تفريحي مدرن

 ۱- وقتي همسايگان جنوبي ما چند دهه قبل، چنين نمادهاي فاخري را در کشور و شهرهاي ساحلي خود ايجاد کرده و مي‌کنند، ما براي شهرهاي ساحلي خود چکار کرده ايم؟

۲- چرا چهره شهرهاي ساحلي ما اينقدر فقيرانه و مهجور است؟ آيا در چند دهه گذشته قدرت مهندسي و طراحي نداشتيم؟ يا پول کافي نداشتيم؟ يا اينکه فکرهاي ما کوچک و ضعيف و در حد رفع امور روزمره زندگي بوده است؟!

واقعا چنين چهره اي از شهرهاي ساحلي ايران، برازنده يک کشور دريايي با ۳۰۰۰ کيلومتر مرز دريايي است؟ باید تحول نگرش و ديدگاه ها را از جامعه کارشناسي و مهندسي خودمان شروع کنيم تا به مرور ديدگاه هاي مديريتي اصلاح شوند. وقتي نخبگان يک جامعه توجيه نباشند، بديهي است که مديران نيز چنين خواهند بود.

چرایی فاقد بودن شهرهای ساحلی و بندری ایران از نمادهاي شهري فاخر و مجموعه هاي تفريحي مدرن
انتهای پیام/.

سردبیر |

بیست و یکمین همایش صنایع دریایی-قشم
عضویت در کانال رسمی تلگرام مارین‌نیوز، پایگاه خبری تحلیلی دریایی ایران
تبلیغات و آگهی دریایی مارین نیوز

برج کنترل ترافیک بندر شهيد بهشتي چابهار؛

مدیرعامل شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران مطرح کرد

تحول در سیمای شهرهای ساحلی و بندری؛

مدیرعامل شرکت تعاونی خورشید مکران خبرداد:

در کشتی های کروز چه می‌گذرد؟

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری بوشهر:

مدیر گردشگری و میراث فرهنگی مناطق آزاد عنوان کرد:

هیئت دولت تصمیم گرفت؛

صنایع دریایی پیشران اقتصاد مقاومتی و رونق تولید
عضویت در کانال رسمی مارین نیوز، پایگاه خبری تحلیلی دریایی ایران
عضویت حقیقی و حقوقی در انجمن مهندسی دریایی ایران
تبلیغات-استخدام-شرکت-های-دریایی-در-مارین-نیوز
تبلیغات-استخدام-شرکت-های-دریایی-در-مارین-نیوز