بیست و یکمین همایش صنایع دریایی-جزیره قشم
هنوز کلیک می‌خورند!

گزارش جامع بیستمین همایش صنایع دریایی کیش انجمن مهندسی دریایی ایران
پربحث‌ترین اخبار
تبلیغات استخدام صنایع دریایی مارین نیوز
آخرین اخبار
کد خبر: 4928
تاریخ انتشار: مهر ۲۳, ۱۳۹۸

در کشتی های کروز چه می‌گذرد؟

کشتی های کروز، مثل شهرهای کوچک شناور هستند. تامین غذا برای هزاران مسافر و خدمه کشتی و به دنبال آن، مدیریت پسماندها، فرایندی پیچیده است و به اندازه یک شهر کوچک، زحمت دارد. در این گزارش به تدارکات و تامین غذا در کشتی های تفریحی کروز پرداخته خواهد شد.

به گزارش مارین‌نیوز، یکی از مهم ترین مسائلی که کشتی های کروز دنیا باید به آن بپردازند، تامین غذای هزاران مسافری است که با این کشتی ها سفر می کنند. کاری که در طول سفر دائم انجام می شود و لحظه ای توقف ندارد.

کشتی های کروز مدرن این قابلیت را دارند تا حجم زیادی از آب شیرین مورد نیاز خود را تولید کنند. معمولا این کار را با تقطیر آب دریا انجام می دهند و این فرایند از بخار و گرمای حاصل از کشتی انجام می شود. یا آب را از طریق فرایند اسمز معکوس، شیرین می کنند. در این روش، آب از فیلترهای مختلفی عبور می کند.

ولی ده ها و صدها رستوران، فروشگاه و کافه موجود در کشتی باید مواد اولیه مورد نیازشان به طور پیوسته فراهم شود تا بتوانند نیازهای مشتریان مختلف را پاسخ دهند و سر ساعات مشخص، غذاهای موجود در منوی خود را آماده کنند.

تدارکات در کشتی کروز

 تدارکات در کشتی های تفریحی کروز

در مدت سفر، کشتی های کروز از مسیرهای مشخص شده ای عبور می کنند و در هر بندر به طور میانگین حدود ده ساعت توقف دارند. در همین مدت زمان است که باید تامین اقلام ضروری به دقت و سر ساعت انجام شود. تدارکات و تامین مواد اولیه مورد نیاز تنها یکی از کارهایی است که در این توقف ها باید انجام شود و فرایندی دقیق است که معمولا از نظرها پنهان می ماند؛ ولی این فرایند کلیدی، تضمین می کند که مسافران بهترین تجربه را در سفر با کشتی های کروز داشته باشند.

یکی از مهم ترین ویژگی های کشتی های کروز، مجلل بودن و سطح بالا بودن خدمات آن ها است. از این رو کیفیت مواد غذایی، کمیت مواد، زمان دسترسی به آن ها، برای این کشتی ها بسیار ضروری است.

با بزرگ شدن روز افزون کشتی های کروز، کار تدارکات و تامین مواد اولیه آن ها، سخت تر می شود.

حتی یک کشتی کروز نسبتا کوچک، مثلا کشتی وایکینگ اوریون، با ظرفیت حداکثر ۹۳۰ مسافر، روزانه ۵ هزار تخم مرغ و ۴ هزار فنجان چای مصرف می کند. این نمونه فقط یک نمونه کوچک از حجم مواد غذایی مورد نیاز برای یک کشتی کروز است.

هر هفته ۱۰ هزار ظرف، ۱۴ هزار ملحفه و روبالشی در کشتی های کروز شسته می شود. خدمه نیز باید همیشه ظاهری شیک و مرتب داشته باشند و روزانه تقریبا ۹۰۰ یونیفرم اتو زده می شود.

با بررسی این آمار، تصویر کنید که حجم تدارکات و مواد غذایی مورد نیاز برای کشتی های کروز بسیار بزرگ، چقدر خواهد بود؟

کشتی تفریحی کروز سمفونی دریاها
سمفونی دریاها نام بزرگ ترین کشتی کروز دنیا است. این کشتی میزبان ۶ هزار و ۶۸۰ مسافر است.

برای مثال، کشتی سمفونی دریاها را در نظر بگیرید. این کشتی در حال حاضر بزرگ ترین کشتی کروز دنیا است. حدود ۶۶۰۰ مسافر و ۲۲۰ خدمه دارد که برای همه آن ها باید غذا آماده شود. در یک سفر معمولی هفت روزه با این کشتی، ۶۰ هزار تخم مرغ، ۴۴۰۰ کیلوگرم مرغ، ۹ هزار کیلوگرم سیب زمینی و ۳۰۰ کلوگرم بستنی مورد نیاز است. البته لیست اقلام مورد نیاز به همین جا محدود نمی شود.

همین ماجرا برای سایر کشتی های کروز دنیا وجود دارد.

کشتی هارمونی دریاها یکی دیگر از این کشتی های بزرگ است که امکاناتی لوکس و مجلل دارد. غیر از امکاناتی چون تئاتر روباز، پارک مرکزی، مرکز خرید، گالری هنری، مراکز تفریحی برای بچه ها و… دارای چندین رستوران است که غذاهایی بین المللی سرو می کنند.

امانوئل لاوارنو مدیر تهیه غذا و نوشیدنی در کشتی های کروز شرکت MSC Cruises است. این شرکت مسئول اداره کشتی های کروز از جمله کشتی MSC Meraviglia و MSC Bellissima است. هر دوی این کشتی ها بیش از ۴۵۰۰ مسافر ظرفیت دارند. لاوارنو در مورد فرایند تهیه مواد غذایی برای کشتی های کروز می گوید:

کشتی ها درخواست های خود را با توجه به برنامه بارگیری به دفتر می فرستند. این درخواست ها معمولا یک تا دو هفته قبل از روز بارگیری ارسال می شود. البته در برخی موارد باید زودتر هم ارسال شود.

نیازهای غذایی یک کشتی بر اساس تجربه های قبلی مصرف مسافران آن و لیست اقلام ضروری برای منوها و سرویس های موجود در کشتی تعیین می شود.

به عنوان مثال، کشتی MSC Bellissima وقتی در مدیترانه حرکت دارد، قبل از هر کروز، بیشتر مواد غذایی مورد نیاز خود را در بندر جنوا ایتالیا در مبدا خود بارگیری می کند. تقریبا ۱۵ کامیون پر از غذا و نوشیدنی برای هر کروز نیاز است که دو تای آن ها مخصوص حمل میوه و سبزیجات تازه است.

بارگیری در کشتی کروز

لاوارلو در مورد بارگیری مواد غذایی در کشتی های کروز می گوید:

محصولات تازه غالبا از منابع محلی در مسیر تامین می شوند. چون این مواد باید به دقت مدیریت شوند و تحویل داده شوند. عمر آن ها کوتاه است و دمای لازم برای تازه و سالم نگه داشتن آن ها، محدودیت دارد. علاوه بر این، ما از تاکتیک های مختلفی برای خرید استفاده می کنیم. مثلا برخی محصولات تازه را در مراحل مختلف رسیدن آن محصول، تهیه می کنیم. به این ترتیب در تمام طول سفر، میوه تازه و رسیده داریم و محصولات نارس تر به مرور می رسند و آماده سرو می شوند.

فرایند بارگیری در اسکله بین ۶ تا ۸ ساعت طول می کشد. این فرایند بیش از ۱۰۰ نفر را درگیر می کند. از طرف کشتی افرادی مختلفی از جمله خدمه و کارکنان کشتی، مسئول انطباق موجودی، مدیر تامین غذا و نوشیدنی، سرآشپزان، افرادی که در نگهداری مواد غذایی مشارکت دارند و… نقش مهمی در بارگیری محصولات و مواد غذایی تازه دارند. آن ها کیفیت و کمیت مواد غذایی را بررسی می کنند تا با استانداردهای شرکت اپراتور کروز، تطابق داشته باشد.

علاوه بر مدیریت تدارکات لازم برای تامین مواد غذایی، نکته دیگری که در کشتی های کروز باید مورد توجه قرار بگیرد، مدیریت زباله تولیدی است. این یکی از مهم ترین دغدغه های اپراتورهای کشتی های کروز است؛ به خصوص در زمانی که اکوسیستم حساس دریایی، در معرض خطر قرار دارد و سلامت آن بسیار حائز اهمیت است.

بارگیری تدارکات در کشتی های تفریحی کروز

همه اپراتورهای بزرگ کشتی های کروز در تلاش هستند تا فعالیت های خود را در کاهش ضایعات برجسته تر کنند.

در سطح دنیا، حدود یک سوم از غذایی که برای مصرف انسان تولید می شود، به ضایعات تبدیل می شود. با وجود منوهای مجلل بوفه که در حال حاضر یکی از ویژگی های کلیدی تجربه کروز است، احتمال اسراف و تولید بیش ازاندازه ضایعات در کشتی های کروز، بسیار زیاد است.  

یکی از مسئولان اپراتور نورویجن کروز لاین (Norwegian Cruise Line) که بعضی از کشتی های کروز آن ها مثلا Norwegian Bliss با ۴ هزار مسافر، یکی از بزرگ ترین کشتی های کروز دنیا است می گوید:

ما می توانیم مقدار دقیق غذای مورد نیاز کشتی را بر اساس پارامترهای مختلفی اندازه گیری کنیم؛ مثلا براساس تعداد مسافران و سابقه مصرف مسافران قبلی کشتی. مسئول تدارکات به همراه مسئول تامین غذا و نوشیدنی کشتی و تیم همراه، در کنار هم تلاش می کنند تا مقدار مناسب از مواد غذایی را برای هر کروز تهیه کنند.

شرکت کاستا کروز با کمک یک شرکت فناوری به نام وینو، متعهد شده است که تا سال ۲۰۲۰، ضایعات مواد غذایی را در کل کشتی های کروز خود تا ۵۰ درصد کاهش دهد. این کار قرار است از طریق سیستم هایی انجام بگیرد که مقدار ضایعات آشپزخانه را وزن و ثبت می کند.

مدیریت ضایعات مواد غذایی در کشتی کروز

اپراتورهای کشتی های کروز در گزارش زیست محیطی سالانه خود، دوست دارند که بر مقدار سرمایه گذاری های خود در زمینه مدیریت ضایعات و بازیافت ضایعات و استفاده مجدد از آن ها، تاکید کنند.

کنستانتین چچین، مدیر کل یک کمپانی فنلاندی است که در زمینه توسعه تجارت، راه حل های دریایی / آب و زباله فعالیت می کند و تکنولوژی های مدیریت پسماند و ضایعات را برای صنایع مرتبط با کشتی فراهم می کند. او در این مورد می گوید:

این شرایط نسبت به ۱۵ سال پیش، پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته است؛ مثلا کشتی های کروز، به ازای هر مسافر کشتی حدود ۶۰ درصد بیشتر از افرادی که در کشتی نیستند، ضایعات را بازیافت می کنند. با وجود این، مالکان کشتی ها و اپراتورهای کشتی ها هنوز با چالش های فراوانی در این زمینه روبه رو هستند.

یک کشتی با ظرفیت ۶ هزار نفر در طول سفر خود می تواند در هر روز حدود ۲۱۰۰ تن آب غیرقابل مصرف، ۲۴ تن ضایعات تر و ۱۴ تن ضایعات خشک تولید کند. ضایعات خشک شامل زباله های خشک قابل سوزاندن، پلاستیک، شیشه، قوطی و… است. این مقدار ضایعات برای پر کردن ۱۱۰ کامیون کافی است.

پردازش و مدیریت ضایعات در کشتی کروز

هر کدام از این سه دسته ضایعات تولید شده در کشتی های کروز می توانند خودشان به تنهایی به دسته بندی های دیگری تقسیم شوند. هر کدام از این دسته بندی های جزیی، نحوه پردازش و مدیریت ویژه ای دارد.

آب غیر قابل مصرف شامل فاضلاب حاصل از سرویس های بهداشتی، حمام، رختشوی خانه و آشپزخانه است. همچنین آبی که از اتاق موتور خارج می شود و در تماس با روغن و مواد شیمیایی بوده است. کشتی ها باید برای پردازش و مدیریت این فاضلاب در همان کشتی برنامه داشته باشند.

زباله های تر باید خشک شوند. این کار باعث کم شدن حجم آن ها می شود. سپس در سیلوهای مخصوص نگه داشته می شوند. از آنجا این ضایعات ممکن است برای سوزاندن به سامانه های زباله سوز منتقل شوند.

زباله های خشک تقسیم بندی می شوند. آن ها را به سه دسته قابل سوختن، غیر قابل سوختن و قابل بازیافت تقسیم می کنند. سپس با توجه به جنس آن ها مثلا پلاستیک، آلومینیوم، شیشه و… آن ها را فشرده سازی یا خرد می کنند. این کار را با هدف کاهش حجم ضایعات انجام می دهند.

به طور خلاصه فرایند جمع آوری ضایعات و پسماند و مدیریت و پردازش آن ها در یک کشتی کروز بزرگ، به اندازه یک شهر کوچک، زحمت دارد و به همان اندازه، نیازمند برنامه ریزی است.

مدیریت این شهرهای شناور، بسیار سخت تر از آن چیزی است که تصور می شود. در ادامه با چند نمونه از بزرگ ترین کشتی های کروز دنیا آشنا می شوید. فهرست تعدادی از مواد غذایی مصرفی در این کشتی ها ذکر شده است.

کشتی کروز تفریحی سمفونی دریاها

کشتی کروز تفریحی سمفونی دریاها
  • سال ورود به سرویس: ۲۰۱۸
  • اپراتور: رویال کارائیب
  • تعداد اتاق های مهمان: ۱۷۵۹
  • تعداد مهمان ها حداکثر: ۶۶۸۰ نفر
  • تعداد خدمه حدودا: ۲۲۰۰ نفر
  • ظرفیت ناخالص: ۲۲۸ هزار و ۸۱
  • تعداد تخم مرغ های مصرفی در هفته: ۶۰ هزار عدد
  • مقدار مرغ مصرفی در هر هفته: ۴۴۰۰ کیلوگرم
  • مقدار گوشت گوساله مصرفی در هفته: ۶۸۰۰ کیلوگرم
  • مقدار بستنی مصرفی در هفته: ۳۰۰ کیلوگرم
  • مقدار سیب زمینی مصرفی در هفته: ۹۱۰۰ کیلوگرم
  • مقدار آرد مصرفی در هر هفته: ۵۷۰۰ کیلوگرم
  • مقدار ماهی سالمون مصرفی برای یک هفته: ۱۱۴۰ کیلوگرم
  • مقدار لابستر مصرفی در هفته: ۹۵۰ کیلوگرم
  • مقدار سیب زمینی سرخ کرده مصرفی در هفته: ۲۳۰۰ کیلوگرم
  • مقدار بیکن مصرفی در یک هفته: ۲۴۰۰ کیلوگرم
  • مقدار تورتیلای مصرفی: ۵۵۰۰ کیلوگرم
  • مقدار بال مرغ مصرفی: ۹۱۰ کیلوگرم
  • مقدار قهوه مصرفی در هر هفته: ۶۸۰ کیلوگرم
  • ۴۰ نوع از انواع مختلف میوه
  • ۸۰ نوع سبزیجات تازه
  • ۳۲۰۰ قطعه پیتزا در هر ساعت
  • روزانه ۴۷۹ هزار ۳۱۴ گالن آب نوشیدنی

کشتی MSC Bellissima

کشتی کروز تفریحی MSC Bellissima
  • سال ورود به سرویس: ۲۰۱۹
  • اپراتور: MSC Cruises
  • تعداد اتاق های مهمان: ۲۲۱۷ اتاق
  • تعداد مهمانان حداکثر ۵۶۸۶ نفر
  • تعداد خدمه حدودا ۱۵۰۰ نفر
  • ظرفیت ناخالص: ۱۷۱ هزار و ۵۹۸
  • تعداد تخم مرغ های مصرفی در یک هفته: ۳۶ هزار عدد
  • تعداد گالن های آب آشامیدنی در یک هفته: ۲۵ هزار
  • قهوه اسپرسو مصرف شده در هر روز: ۲ هزار فنجان
  • روزانه ۸۰۰ پیتزا
  • ماهانه ۱٫۵ تن شکلات
  • ماهانه ۱٫۲ تن بستنی
  • هر هفته ۴ تن پنیر
  • رزانه ۱۵ هزار کرواسان تازه
  • مقدار شکلات مصرفی برای یک ماه: ۱۵۰۰ کیلوگرم

کشتی کروز Norwegian Bliss

کشتی کروز تفریحی Norwegian Bliss
  • سال ورود به سرویس: ۲۰۱۸
  • اپراتور: Norwegian Cruise Line
  • تعداد اتاق های مهمان: ۲۰۴۳
  • تعداد مهمانان: ۴۴۰۰ نفر (در ظرفیت دو برابر)
  • تعداد خدمه: ۱۷۱۶ نفر
  • ظرفیت ناخالص: ۱۶۸ هزار و ۲۸
  • دارای ۲۶ رستوران و ۲۲ بار و کافه
  • تعداد تخم مرغ های مصرفی در روز: ۱۰ هزار عدد
  • مقدار سیب زمینی مصرفی و آماده شده برای یک روز: ۹۷۲ کیلوگرم
  • مقدار گوشت گوساله طبخ شده در روز: ۱۱۰۰ کیلوگرم
  • مقدار مرغ مصرفی در یک روز: ۱۵۰۰ کیلوگرم
  • تعداد لوف نان تولید شده برای هر روز: ۱۰۷۱ عدد
  • روزانه ۵۷۱ پیتزا
  • مقدار شکلات مصرفی در روز: ۹۷ کیلوگرم
  • چای مصرف شده در یک روز: ۴۰۰ تا ۶۰۰ فنجان
  • قهوه مصرف شده در روز: ۴ هزار تا ۵۵۰۰ فنجان
  • یونیفرم های اتو شده هر روز: ۳۰۰ کیلوگرم یا ۱۵۰۰ قطعه لباس
  • مقدار لباس های شسته شده در لاندری: حدودا ۵ هزار کیلوگرم
انتهای پیام/.

سید یاسین حسنی ضیابری | کجارو

بیست و یکمین همایش صنایع دریایی-قشم
عضویت در کانال رسمی تلگرام مارین‌نیوز، پایگاه خبری تحلیلی دریایی ایران
تبلیغات و آگهی دریایی مارین نیوز

چرایی فاقد بودن شهرهای ساحلی و بندری ایران از نمادهاي شهري فاخر و مجموعه هاي تفريحي مدرن؛

برج کنترل ترافیک بندر شهيد بهشتي چابهار؛

مدیرعامل شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران مطرح کرد

تحول در سیمای شهرهای ساحلی و بندری؛

مدیرعامل شرکت تعاونی خورشید مکران خبرداد:

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری بوشهر:

مدیر گردشگری و میراث فرهنگی مناطق آزاد عنوان کرد:

هیئت دولت تصمیم گرفت؛

صنایع دریایی پیشران اقتصاد مقاومتی و رونق تولید
عضویت در کانال رسمی مارین نیوز، پایگاه خبری تحلیلی دریایی ایران
عضویت حقیقی و حقوقی در انجمن مهندسی دریایی ایران
تبلیغات-استخدام-شرکت-های-دریایی-در-مارین-نیوز
تبلیغات-استخدام-شرکت-های-دریایی-در-مارین-نیوز