تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۰۵۰۳
تعداد بازدید: ۱۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷
تدوین سند ملی کاربرد جلبک ها و گیاهان آبزی شامل شش اصل با همکاری موسسات تحقیقاتی و پژهشکده های مرتبط به زودی تدوین خواهد شد.

تدوین سند ملی کاربرد جلبک ها و گیاهان آبزی شامل شش اصل با همکاری موسسات تحقیقاتی و پژهشکده های مرتبط به زودی تدوین خواهد شد.

به گزارش مارین نیوز، رئیس موسسه علوم تحقیقاتی شیلات کشور از تشکیل نخستین جلسه کارگروه جلبک و گیاهان آبزی در اواخر هفته گذشته در محل این موسسه خبر داد و گفت: به منظور بهره برداری و تکثیر جلبک ها و گیاهان آبزی کشور در آبهای شیرین، دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس با کمک موسسات مختلف اقدامات موثری انجام دهیم.
دکتر محمد پورکاظمی تاکید کرد: در منابع آبی کشور صدها گونه انواع جلبک و گیاهان آبزی وجود دارد که متاسفانه هنوز شناسایی نشده است.
وی بر نقش بسیار موثر جلبک‌ها و گیاهان آبزی در تأمین غذا و تولید دارو، فرآورده‌های بهداشتی ، پایداری محیط زیست ، تولید سوخت‌های بیولوژیکی، تصفیه آلودگی‌ها و دهها کاربرد متنوع دیگر تاکید کرد.
پورکاظمی با بیان اینکه تاکنون از این ظرفیت ها مهم دریایی در کشور بهره برداری نشده است، خاطرنشان کرد : به منظور بهره برداری و تکثیر جلبک ها و گیاهان دریایی می توانیم از ظرفیت ها و تخصص های موسسات مختلف در وزارت جهاد کشاورزی، دانشگاه ها و بخش خصوصی نهایت بهره را ببریم.
رئیس موسسه علوم تحقیقاتی شیلات کشور بیان کرد: اساسی ترین اقدام تهیه سند ملی کاربرد جلبک ها و گیاهان آبزی مشتمل بر چندین برنامه کلان راهبردی خواهد بود.
وی اذعان داشت: این سند مشتمل بر شش اصل تشکیل بانک اطلاعات جلبک و گیاهان آبزی ،برنامه راهبردی تولید غذا، برنامه راهبردی تولید فرآورده های دارویی، آرایشی و بهداشتی ،برنامه راهبردی تولید برای مصارف در دام و طیور و آبزیان و کودهای کشاورزی، برنامه راهبردی تولید برای سوخت و صنایع و برنامه راهبردی پایش و پایداری محیط زیست است.
دکتر پورکاظمی گفت : با تعیین مجری برای هریک از برنامه ها و تعیین اعضای کمیته توسط مجری متشکل از صاحبنظران، متخصصان ذیربط از دانشگاهها و بخش خصوصی این سند ملی تدوین و برنامه ریزی شد.
وی تاکید کرد: در صورت حمایت جدی دولت از این طرح کلان می توانیم با بهره برداری و تکثیر جلبک ها و گیاهان آبزی به تولیدات بسیاری به ویژه در زمینه دارویی و بهداشتی از طریق جلبک ها دست یابیم.
دکتر پورکاظمی عنوان کرد: به همین دلیل تکثیر و بهره برداری جلبک ها و گیاهان آبزی در دستور کار برنامه ششم توسعه قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه صادرات جلبک ها و گیاهان آبزی می تواند درآمد بسیار هنگفتی برای کشور داشته باشد، اظهار داشت: هم اکنون در کشورهای پیشرفته فقط سالانه بین 450 تا 500 دلار درآمد از طریق صادرات مواد دارویی و بهداشتی- آرایشی تولید شده با جلبک ها و گیاهان آبزی، به دست می آید.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور خاطرنشان کرد : در کشورهای جنوب شرقی آسیا و اندونزی تولید محصولات مختلف با استفاده از جلبک های دریایی به حدی است که برای 300 هزار نفر در این زمینه اشتغال ایجاد کرده است.
وی اذعان داشت: کشور ما نیز این قابلیت را دارد که با بهره برداری از این منابع با ارزش، درآمد بسیار خوبی را عاید کشور کند.
وی تاکید کرد: با توجه به محدودیت منابع آب شیرین، خشکسالی و تغییر اقلیم حیات بشری به نقش جلبک ها و گیاهان آبزی پی برده است.
به گفته پورکاظمی، گیاهان آبزی چندین برابر جنگلها برای حیات زمین اکسیژن تولید می کنند و از ارزش زیست محیطی بسیار بالایی برخوردار است.

منبع : مانا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: