تازه های سایت
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۰۴۸۸
تعداد بازدید: ۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
استادیار جوان گروه زیست شناسی دانشگاه شهرکرد موفق به کشف چهار گونه جدید از جورپایان در سواحل خلیج فارس و دریای عمان شد.

به گزارش مارین نیوز، این چهار گونه جدید که طی تحقیقات دکتر ولی‌الله خلجی پیربلوطی بر روی سخت‌پوستان خلیج فارس و دریای عمان کشف شده اند با نام‌های Atarbolana makranensis، Cymodoce waegelei، Heterodina qeshmensis و Cymodoce delvarii ثبت شده اند.

خلجی بهره‌گیری از روش‌های جدید ریخت‌شناختی مانند میکروسکوپ الکترونی(SEM) و همچنین روش‌های مطالعه مولکولی و آنالیزهای تبارشناسی (فیلوژنی) را از ویژگی‌های مطالعات این اکتشاف‌ها عنوان کرد.

جورپایان به عنوان یک گروه از سخت‌پوستان نقش بسیار مهمی در چرخه‌ غذایی جانوران در محیط‌های دریایی دارند و بدون حضور این جانداران، زیست بوم‌های دریایی در معرض خطر قرار می‌گیرد. همچنین از آنجا که شناسایی گونه‌های جانوری اکوسیستم‌ها اساس مطالعات بعدی محققان است، بدون شناسایی فون جانوری یک منطقه نمی‌توان برای حفاظت از این جانوران برنامه‌ریزی کرد که این اکتشافات کمک بسزایی به حفظ تنوع زیستی، چرخه غذایی و اکوسیستم دریایی خواهد کرد.

ولی الله خلجی پیربلوطی تا کنون توانسته 15 گونه جدید جانوری را کشف و شناسایی و در مجلات معتبر جانور شناسی دنیا منتشر و در موزه های تاریخ طبیعی جهانی به ثبت برساند.

پژوهشگر برتر استان چهار محال و بختیاری در سال‌های 86 و 93 در حال حاضر در مطالعات فون جورپایان غرب اقیانوس هند، سواحل مکران، سواحل امارات، عمان و کویت همکاری دارد.

منبع : ایسنا