تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۰۴۷۴
تعداد بازدید: ۱۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲
مديرعامل شرکت ملي گاز ايران، با بيان اين‌که فرصت‌هاي فراواني براي سرمايه‌گذاري در صنعت گاز وجود دارد، گفت: هم اکنون سياست خريد کالا در ميان نيست و آماده دريافت و خريد فناوري در حوزه گاز هستيم.

مديرعامل شرکت ملي گاز ايران، با بيان اين‌که فرصت‌هاي فراواني براي سرمايه‌گذاري در صنعت گاز وجود دارد، گفت: هم اکنون سياست خريد کالا در ميان نيست و آماده دريافت و خريد فناوري در حوزه گاز هستيم.

به گزارش مارین نیوز، مديرعامل شرکت ملي گاز ايران، در تشريح برنامه‌هاي اين شرکت اظهار داشت: هم اکنون امکان ۴۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري در صنعت گاز به روش‌هاي BOO و BOT وجود دارد.
حميدرضا عراقي گفت: صنعت گاز بازار مطمئني براي سرمايه‌گذاري در پساتحريم به شمار مي‌رود و با تعامل در اين دوران مي‌توانيم از سرمايه‌گذاران خارجي براي حضور در پروژه‌ها دعوت کنيم.
وي تأکيد کرد: در پساتحريم با ايجاد ارتباط منطقي و معقول مي‌توانيم با کشورهاي همسايه رابطه داشته باشيم و به راحتي گاز را به اين کشورها صادر کنيم.
به گفته معاون وزير نفت در امور گاز، از سوي ديگر مي‌توانيم گاز را به فرآورده‌هاي باارزش بيشتر تبديل کنيم؛ همچنين با تزريق آن به چاه‌هاي نفت، مقدار برداشت و توليد نفت را افزايش دهيم.
معاون وزير نفت با بيان اين‌که هم اکنون کميته کارشناسي اتحاديه بين‌المللي گاز (IGU) با حضور ۳۰ کشور در ايران در حال برگزاري است، گفت: بيش از ۱۴۰ کشور در اين مجمع بين‌المللي حوزه گاز عضو هستند.
به گفته عراقي، موضوعات مختلفي در ۱۴ کميته کارشناسي اين مجمع بين‌المللي بررسي مي‌شود.
وي با بيان اين‌که در دو سال گذشته فعاليت گسترده‌اي را در اين مجمع آغاز کرده‌ايم، يادآور شد: مجمع عمومي اتحاديه بين‌المللي گاز هر سه سال يک‌بار در يکي از کشورهاي عضو برگزار مي‌شود.
عراقي اعلام کرد: امسال و در رقابتي نزديک و فشرده در کشور فرانسه، رياست کميته کاربري گاز طبيعي به نماينده ايران سپرده شد و براساس قانون، نخستين جلسه اين کارگروه در کشور رئيس کميته برگزار مي‌شود.
وي يادآور شد: کارشناسان اين کميته در روزهاي آينده از پارس جنوبي بازديد خواهند داشت.
مديرعامل شرکت ملي گاز ايران با بيان اين‌که هم اکنون صادرات گاز به روش خط لوله و LNG انجام مي‌شود، گفت: صادرات گاز تا سه هزار کيلومتر با قطرهاي بالاي خط لوله توجيه‌پذير است.
عراقي ادامه داد: اگرچه هم اکنون قيمت آلان جي در دنيا بالا نيست، ولي براي ورود به تجارت جهاني بايد به فناوري آلان جي دست يابيم.
به گفته معاون وزير نفت در امور گاز، براي دستيابي به LNG چند پروژه تعريف شده که يکي از آن‌ها ۶۰ درصد پيشرفت دارد.
واردات گاز از ترکمنستان از حالت اضطرار خارج شده است
مديرعامل شرکت ملي گاز ايران در ادامه به واردات گاز از ترکمنستان اشاره کرد و گفت: هم اکنون واردات گاز از اين کشور از حالت اضطرار خارج توجيه اقتصادي دارد.
وي اظهار کرد: اين کشور داراي مخازن بزرگي است و در حال امضاي قرارداد با چين و ارسال گاز از مسير ترکيه به اروپا است.
به گفته عراقي، ترکمنستان در عين حالي که رقيب بسيار جدي براي ايران محسوب مي‌شود مي‌تواند فرصت خوبي نيز براي ما باشد.
معاون وزير نفت در امور گاز ادامه داد: ما مي‌توانيم مشتري‌هاي مشترکي با ترکمنستان داشته باشيم و گاز اين کشور را در شمال دريافت کنيم و در جنوب تحويل دهيم.
مديرعامل شرکت ملي گاز ايران در ادامه به مذاکره با وزير اقتصاد هلند اشاره کرد و گفت: در روزهاي گذشته با وزير اقتصاد هلند و ۳۵ شرکت اين کشور مذاکره و گفتگو داشته‌ايم و فرصت‌هاي همکاري و تعامل بيشتر را بررسي کرده‌ايم.
عراقي تأکيد کرد: هلند، کشوري است که تجربه زيادي در حوزه گاز دارد و فناوري بالايي دارد.
وي در ادامه از امضاي تفاهم‌نامه با کشور روسيه خبر داد و اظهار کرد: در قالب اين تفاهم‌نامه، چهار کميته با هدف انتقال تجربه و فناوري تشکيل شده است.
به گفته معاون وزير نفت، در حوزه ذخيره‌سازي با روسيه و چند کشور ديگر مذاکره داشته‌ايم تا در فصل تابستان گاز را از ما خريداري و در مخازن، ذخيره کنند و در فصل زمستان اين گاز را به ما بفروشند.
مديرعامل شرکت ملي ايران به اجراي خط نهم سراسري نيز اشاره کرد و يادآور شد: اين خط از پارس جنوبي آغاز و تا مرز آستارا امتداد دارد و براي اجراي آن به هفت تا هشت ميليارد دلار سرمايه‌گذاري نياز است.
به گفته وي، اين خطوط لوله به توربوکمپرسور نيز نياز دارد که خوشبختانه هم اکنون به فناوري توليد توربين دست يافته‌ايم.
عراقي با بيان اين‌که بخش زيادي از تجهيزات صنعت گاز در داخل کشور توليد مي‌شود، اعلام کرد: هم اکنون بيش از ۹۵ درصد از تجهيزات گازرساني شهري، بومي‌سازي شده است و بخشي از تجهيزات نيز به کشورهاي ديگر صادر مي‌شود.
مديرعامل شرکت ملي گاز ايران در ادامه به اجراي پروژه‌هاي گازرساني در کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون پروژه گازرساني به بيش از سه هزار و ۵۰۰ روستا در جريان است.
عراقي تأکيد کرد: با گازرساني به شهرها و روستاها علاوه بر افزايش سطح رفاه و رضايتمندي مردم و صرفه‌جويي در مصرف فرآورده‌هاي نفتي، اشتغال‌زايي نيز ايجاد مي‌شود.
وي به فعاليت‌هاي شرکت ملي گاز ايران در سال ۹۳ نيز اشاره و اظهار کرد: پارسال بخشي از خط دهم سراسري و چند ايستگاه تقويت فشار گاز با تلاش شبانه‌روزي کارکنان اين شرکت به بهره‌برداري رسيد و شرايط تأمين مطمئن گاز مشترکان فراهم شد.
معاون وزير نفت در امور گاز ادامه داد: امسال به عنوان پنجاهمين سالگرد تأسيس شرکت ملي گاز ايران نيز فعاليت‌هاي گسترده و بي‌سابقه‌اي در حوزه گازرساني به شهرها و روستاها انجام شده است.
مديرعامل شرکت ملي گاز ايران در ادامه با بيان اين‌که هم اکنون مصرف گاز در کشور بالا است، گفت: اقتصاد کشور نبايد متکي بر گاز باشد بلکه بايد مبتني بر گاز باشد.
وي با بيان اين‌که گاز، جايگزين سوخت‌هاي ميان تقطير شده است، اعلام کرد: هم اکنون معادل ۳.۵ بشکه نفت در روز گاز مصرف مي‌شود که علاوه بر صرفه‌جويي اقتصادي، از آلودگي هوا نيز جلوگيري مي‌شود.
وي ادامه داد: با جايگزيني گاز با سوخت‌هاي ميان تقطير علاوه بر صرفه‌جويي اقتصادي، از محيط زيست نيز حفاظت مي‌شود و شاهد کاهش آلودگي هوا خواهيم بود.
مديرعامل شرکت ملي گاز ايران در ادامه از آمادگي اين شرکت براي تأمين گاز تمام بخش‌هاي مصرف خبر داد و اظهار کرد: هم اکنون تعميرات اساسي پالايشگاه‌ها، خطوط لوله و ايستگاه‌هاي تقويت فشار گاز انجام شده است و کارکنان نيز در آمادگي کامل به سر مي‌برند.
عراقي يادآور شد: بر اساس برنامه تعريف شده چند مانور نيز در کشور برگزار شده است.
به گفته وي، شرکت ملي گاز ايران علاوه بر سرما براي پديده‌هايي از جمله آل نينو نيز آمادگي دارد. 

منبع : موج


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: