تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۰۴۶۹
تعداد بازدید: ۱۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
در دوران تحریم با تاسیس صندوق بیمه اتکایی و اختصاص سرمایه یک میلیارد دلاری برای این صندوق همه ریسک های بزرگ داخلی مانند بیمه کشتیرانی و ...زیر پوشش قرار گرفت و متخصصان بیمه به دانش ارزیابی این نوع ریسک دست یافته‌ اند.

در دوران تحریم با تاسیس صندوق بیمه اتکایی و اختصاص سرمایه یک میلیارد دلاری برای این صندوق همه ریسک های بزرگ داخلی مانند بیمه کشتیرانی ، هواپیمایی و نفت و گاز زیرپوشش قرار گرفت و متخصصان صنعت بیمه ایران به دانش ارزیابی این نوع ریسک دست یافته‌اند.

به گزارش مارین نیوز، رییس کلبیمه مرکزی گفت : تحریم صنعت بیمه ایران علاوه بر خودکفایی شرکتهای بیمه در پوشش ریسک های داخلی سبب شد سالانه از خروج 110 تا130 میلیون دلار حق بیمه اتکایی برای شرکت های خارجی جلوگیری شود

محمدابراهیم امین در نشست بررسی فرصت های صنعت بیمه در پساتحریم افزود :خارجی های بیشتر دنبال این هستند که سهمی را از بازار به صورت اتکایی به آنها منتقل کنیم و سالی 30 تا 40 میلیون دلار از بازار ما عایدشان شود اما باید بدانند ایران بازار سابق نیست.

وی گفت : در دوران تحریم با تاسیس صندوق بیمه اتکایی و اختصاص سرمایه یک میلیارد دلاری برای این صندوق همه ریسک های بزرگ داخلی مانند بیمه کشتیرانی ، هواپیمایی و نفت و گاز زیرپوشش قرار گرفت و متخصصان صنعت بیمه ایران به دانش ارزیابی این نوع ریسک دست یافته‌اند.

رییس کل بیمه مرکزی همچنین ادامه داد : اگر چه که تحریم دستاوردهای قابل توجهی برای صنعت بیمه داشت اما در عین حال ما را از فرصت های بی شماری از جمله ورود فناوری روز و ضرورت رتبه بندی شرکتهای بیمه محروم کرد.

وی تاکید دارد که با لغو تحریم ها نباید انتظار تحول شگرف در صنعت بیمه داشته باشیم چرا که بسیاری از مشکلات ما از درون صنعت است و تا زمانیکه این چالش ها بر طرف نشود حتی خارجی ها هم نمی توانند چندان اثرگذار باشند.

آقای امین گفت: پیام تحریم ها این بود که همه ریسک های باید در درون کشور مدیریت شود این در حالی است که پیش از تحریم ها ریسک های بزرگ مانند پتروشیمی ، گاز ، نفت ، هواپیمایی و ... به بیمه گران خارجی منتقل می شد.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود : البته نه بدین دلیل که شرکتهای داخلی آمادگی پوشش ریسک نداشتند بلکه بدین دلیل که صاحبان ریسک ها و بیمه گذاران علاقمند بودند مستقیم از خارجی ها خدمات بگیرند.

آقای امین ادامه داد : مباحث ریسک امنیتی و مقدماتی (security risk)را در خارج انجام می دادند و بعد بیمه گر ایرانی را واسطه می کردند که در عمل بیمه گر ایرانی نقش دلالی ایفا می کرد و در این چارچوب این انتقاد وارد بود که چرا ریسک ها را در بازارهای خارج از ایران پوشش می دهند.
وی با بیان اینکه این اختلاف نظر ها در خصوص انتقال کامل ریسک های بزرگ به خارج از کشور تا زمان اعمال تحریم ها وجود داشت ، خاطرنشان کرد: سرانجام با اعمال تحریم های یک جانبه نیروگاهها ، خطوط حمل و نقل ، کشتیرانی و .. بدون بیمه نامه ماندند که این شرایط به مصوبه دولت انجامید و با توجه به کفایت نداشتن توانگری شرکتهای ایرانی ، یک میلیارد دلار اعتبار در اختیار بیمه مرکزی قرار گرفت تا منابع کافی جهت پوشش این حوزه ها تامین شود.

رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به مسیر سه لایه صنعت بیمه جهت پوشش ریسک های بزرگ شامل ایجاد کنسرسیوم ها ، ظرفیت مشترک بازار و صندوق اتکایی گفت :‌ در یک لایه ، کنسرسیومی از شرکتهای بیمه ایرانی که توانایی پوشش ریسک ها را داشتند ، تشکیل شد که بخشی ازین ریسکها توسط این کنسرسیوم که بعضا نیز راهبری ان بیمه ایران بود ، پوشش داده شد و هر کدام از شرکتهای موجود در این کنسرسیوم سهمی را پذیرفتند و مازاد ان در یک ظرفیت مشترک بازار و همچنین صندوق اتکایی تحریم قرار گرفت.

رییس کل بیمه مرکزی همچنین به کلوپ های P ampersand I به عنوان راهکار دیگر پوشش ریسک های بزرگ در دوره تحریم اشاره کرد و افزود: با کمک صاحبان کشتی به رهبری کشتیرانی ایران و شرکت ملی نفت کش دو باشگاه و کلوپ P ampersand I کیش و قشم تاسیس شد و نهاد ناظر کمک کرد تا این دو باشگاه به صدور بیمه نامه بپردازند اما از انجا که سرمایه مکفی نداشتند بیمه مرکزی در قالب کنسرسیوم ، ظرفیت مشترک بازار و همچنین صندوق اتکایی تحریم ، ریسک ها را توزیع کرد.

وی البته در ادامه این نشست بر این نکته نیز صحه گذاشت و گفت: به لحاظ منطق بیمه گری تجمیع ریسک ها در داخل کشور کار خطرناکی است و لطف خداوند بود که کشور با خسارت سنگینی روبرو نشد.

امین با اشاره به دستاوردهایی که تحریم برای صنعت بیمه برجای گذاشت ، اظهار داشت: در حالی که قبل از اعمال تحریم ها صنعت بیمه حدود 110 تا 130 میلیون دلار حق بیمه اتکایی به خارج پرداخت می کرد و در عین حال دانش صدور بیمه نامه و ارزیابی ریسک هم د راختیار خارجیها بود اما تحریم این فرصت را در اختیار صنعت بیمه قرار داد تا کارشناسان و بیمه گران بر دانش ارزیابی ریسک و صدور بیمه نامه برای ریسک های بزرگ تسلط پیدا کنند.

در این نشست که با همکاری موسسه آموزش بیمه اکو وابسته به دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد کارشناسان مهمترین مسایل مرتبط با صنعت بیمه کشور را برای دوران پساتحریم بررسی کردند.

منبع : سایت تخصصی صنعت بیمه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: