تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۰۴۶۳
تعداد بازدید: ۱۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
جانشین فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) نداجا : قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برای تأمین قطعه تجهیزات و سلاح‌های خود به صورت صددرصدی به کشورهای خارجی وابسته بودیم.

جانشین فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) نداجا، این نیرو را تجهیزات‌محور خواند و خاطرنشان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برای تأمین قطعه تجهیزات و سلاح‌های خود به صورت صددرصدی به کشورهای خارجی وابسته بودیم.

به گزارش مارین نیوز، یکی از مهم‌ترین ویژگی سرزمینی کشورها موقعیت، ظرفیت‌های جغرافیایی و چگونگی بهره‌مندی از این فرصت‌ها در راستای اعمال قدرت ملی و تامین منافع ملی است.

امروزه دریا از جنبه‌های مختلف اقتصادی، ارتباطی، نظامی و ژئوپولیتیکی اهمیت ویژه‌ای یافته و هر کشوری که دسترسی بیشتری به دریا داشته باشد از قدرت بیشتری برخوردار می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران به واسطه قرار گرفتن در شمال اقیانوس هند، مجاورت با خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و دریای خزر از موقعیت ویژه‌ای در منطقه و جهان برخوردار است و درک این موقعیت می‌تواند در اتخاذ مناسبت‌ترین راهبرد به منظور حراست از منافع ملی تاثیر بسیاری داشته باشد بنابراین توسعه قدرت دریایی زمینه‌ساز تحقق اهداف ملی می‌شود.

واکاوی تدابیر مقام معظم رهبری از ابتدای دهه ۶۰ تا امروز بیانگر این حقیقت است که فرماندهی معظم کل قوا از همان روزهای آغاز دفاع مقدس همواره بر این موضوع تأکید داشتند که بی‌تدبیری حاکمان فاسد در قرن‌های معاصر موجب شده از دریا فاصله بگیریم و در مقابل کشورهایی که قدرت دریایی بیشتری داشتند توانایی اعمال قدرت در فراسوی دریاهای خود را پیدا کردند و با حضور در سواحل ایران به توسعه نفوذ و اعمال قدرت در عرصه‌های مختلف پرداختند.

اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد در راستای دیپلماسی دفاعی
جانشین فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) نداجا دریا را به عنوان یکی از مهم‌ترین عرصه‌های تمدن‌ساز محل حضور و نمایش اقتدار ملی دانست.

ناخدا یکم الله‌یار مجدی اظهار کرد: نمایش پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی ایران بر عرشه ناوشکن‌ها و ناوگروه‌های اعزامی نیروی دریایی به عنوان نماد توانمندی و اقتدار علمی، فناوری، صنعتی و … با وجود تحمل فشارها و تحریم‌های استکبار جهانی به اهتزاز در آمده است.

وی اهتزاز پرچم مقدس ایران را مصداق عزت و قدرت جمهوری اسلامی ایران دانست که از طریق دیپلماسی فعال دفاعی دریایی توسط نداجا به نمایندگی از نظام مقدس جمهوری اسلام ایران به نمایش گذاشته می‌شود.

این مقام مسئول، به اعزام ۳۶ ناوگروه متشکل از یگان‌های سطحی، زیرسطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به دریاهای آزاد و بین‌المللی در مدت شش سال گذشته اشاره کرد و افزود: ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش تاکنون ۷۰۰ هزار کیلومتر دریانوردی کردند.

وی ادامه داد: ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکنون از کشورهای عمان، جیبوتی، سودان، عربستان، سریلانکا، سوریه، تانزانیا، هندوستان و چین بازدیدهای رسمی داشتند.

به گفته مجدی، در مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ روز دریانوردی در آب‌های آزاد توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

جانشین فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) نداجا مدت زمان دریانوردی هر کدام از ناوگروه‌های اعزامی را بیش از ۹۰ روز خواند و بیان کرد: انجام دریانوردی‌های طولانی مدت مستلزم آمادگی بالای آموزشی و فنی یگان‌های اعزامی است.

مجدی متذکر شد: نمایش قدرت در زمان اعمال تحریم‌های ظالمانه و حضور گسترده یگان‌های دریایی فرامنطقه‌ای در منطقه حساس و راهبردی شمال اقیانوس هند نشان‌دهنده خوداتکایی و خودکفایی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در انجام ماموریت‌هاست.

وی به نقش‌آفرینی ناوگروه‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای عزت ملی و استقلال کشور اشاره کرد و گفت: حضور ناوگان نیروی دریایی ارتش در آب‌های آزاد الهام‌بخشی برای ملت‌های منطقه و سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به‌همراه داشته است.

تعیین دو ماموریت برای نیروی دریایی ارتش در آب‌های آزاد
جانشین فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) نداجا با اشاره به اینکه از سواحل مکران تا مدار ۱۰ درجه به عنوان منطقه ماموریت نداجا تعیین شده است، خاطرنشان کرد: دفاع از منافع کشور در منطقه مذکور به عهده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

وی از تعیین دو محور گشت‌زنی برای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد خبر داد.

مجدی اضافه کرد: محور امام محمد باقر (ع) در خلیج عدن، باب‌المندب و دریای سرخ و محور امام جعفر صادق (ع) در غرب و جنوب اقیانوس هند و در صورت لزوم تا تنگه مالاکا برای نیروی دریایی ارتش تعیین شده است.

مقابله با دزدان دریایی ماموریت ناوگروه‌های ارتش
جانشین فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) نداجا گفت: تاکنون ۳۶ ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق تدابیر فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر بهره‌برداری از منابع راهبردی کشور در دریا و حضور شایسته در آب‌های آزاد و بین‌المللی اعزام شده‌اند.

وی اظهار کرد: ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش ۳ هزار و ۳۲۵ مورد اسکورت کشتی در آب‌های بین‌المللی انجام دادند.

مجدی به ۲۰۰ مورد درگیری ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با دزدان دریایی در آب‌های آزاد اشاره کرد و افزود: ۲۲ مورد به کشتی‌های خارجی کمک کردیم.

وی با تأکید بر اینکه کشورهای شمال اقیانوس هند نیازی به حضور نیروهای فرامنطقه‌ای ندارند، خاطرنشان کرد: حضور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مدار ۱۰ درجه، این نیرو را به نیرویی اثرگذار در منطقه تبدیل کرده است.

نهضت قطعه‌سازی در نیروی دریایی ارتش
جانشین فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) نداجا، این نیرو را تجهیزات‌محور خواند و خاطرنشان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برای تأمین قطعه تجهیزات و سلاح‌های خود به صورت صددرصدی به کشورهای خارجی وابسته بودیم.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس برای تامین قطعه‌های مورد نیاز با مشکلات جدی مواجه شدیم به‌ویژه اعمال تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی جدید تأمین قطعه‌های فنی مورد نیاز از خارج از کشور را متوقف کرد.

مجدی به فرمان نهضت قطعه‌سازی و لزوم تهیه قطعه‌های مورد نیاز از منابع داخلی طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری اشاره کرد.

وی گفت: با تأسی از فرمان فرماندهی معظم کل قوا متخصصان و کارشناسان نداجا با همکاری صنعتگران بخش دفاعی و پژوهشگران مراکز صنعتی و تحقیقاتی کشور موظف شدند با ساخت قطعه‌های حساس و گلوگاهی و تولید سامانه‌ها و تجهیزات فنی پیچیده و پیشرفته مطابق با آخرین فناوری‌های روز این نهضت را پویا کنند.

به گفته جانشین فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) نداجا، تمام قطعه‌های فنی مورد نیاز اکنون در کارخانه‌های نیروی دریایی ارتش و مراکز صنعتی بخش دفاعی کشور ساخته می‌شود.

وی یادآور شد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه حرکت جهادی و با کسب تجربه و تخصص‌های لازم در راستای حراست از منافع ملی کشور تمام ماموریت‌ها در آب‌های سرزمینی و فراسرزمینی را انجام می‌دهد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: