تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۰۳۷۷
تعداد بازدید: ۱۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور
رئیس‌جمهور در نشست مشترک هیئت‌ عالی‌رتبه ایران و ترکمنستان گفت: نباید اجازه دهیم در امنیت و ثبات دریای خزر خللی ایجاد شود

رئیس‌جمهور در نشست مشترک هیئت‌ عالی‌رتبه ایران و ترکمنستان گفت: نباید اجازه دهیم در امنیت و ثبات دریای خزر خللی ایجاد شود.

به گزارش مارین نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور روز یکشنبه در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و ترکمنستان با بیان اینکه دو کشور از رابطه دیرینه و تاریخی برخوردار هستند، اظهار داشت: روابط تهران و عشق‌آباد همواره دوستانه بوده و روز به روز به‌نفع منافع دو ملت عمیق‌تر می‌شود و باید سطح این روابط را بیش از پیش توسعه دهیم.

وی گفت: امروز دو کشور مصمم هستیم که حجم مبادلات تجاری خود را طی 10 سال آینده جمعاً به حدود 60میلیارد دلار برسانیم و همزمان با توسعه روابط دوجانبه، مناسبات و همکاری‌های چندجانبه نیز داشته باشیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: بی‌تردید برنامه‌ریزی برای همکاری بلندمدت به‌منظور توسعه سطح روابط تهران و عشق‌آباد از اهمیت زیادی برخوردار است و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در این خصوص اقدامات لازم را به‌عمل آورد.

روحانی درباره ظرفیت‌های فراوانی که بین ایران و ترکمنستان برای افزایش سطح همکاری‌های دوجانبه وجود دارد، اظهار داشت: عرصه‌های مختلفی مانند انرژی، گاز، حمل و نقل، استفاده بهتر از دریای خزر، صنعت، خودروسازی، صنایع کوچک و کشاورزی از جمله ظرفیت‌هایی است که با فعال کردن آنها می‌توان همکاری‌ها و روابط دو کشور را توسعه داد.

وی اضافه کرد: تهران و عشق‌آباد همچنین در زمینه‌های فرهنگی، علمی و گردشگری می‌توانند همکاری‌های خود را به‌نفع منافع دو ملت گسترش دهند.

روحانی همکاری‌های دو کشور درخصوص معضلات منطقه‌ای را مدنظر قرار داد و گفت: ایران و ترکمنستان می‌توانند در خصوص مسائل مربوط به معضلات منطقه‌ای از جمله مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و جنایات سازمان‌یافته با یکدیگر رایزنی و همکاری بیشتری داشته باشند.

رئیس‌جمهور به روابط دو کشور در زمینه دریای خزر پرداخت و با تأکید بر "دریای خزر دریای صلح و دوستی ملتهاست و نباید اجازه دهیم در امنیت و ثبات آن خللی ایجاد شود"، تصریح کرد: دو کشور همواره درباره مسائل حقوقی و نیز استفاده بهتر از منابع دریای خزر با یکدیگر همفکری و مشارکت داشته‌اند و ضرورت دارد آن را هر چه بیشتر افزایش دهند.

روحانی با تأکید بر لزوم فعال‌تر شدن کمیسیون همکاریهای مشترک، تنظیم سند جامع همکاریهای بلندمدت توسط وزارت خارجه‌های دو کشور را ضروری دانست.

"قربانقلی بردی محمد‌اف" رئیس‌جمهوری ترکمنستان نیز با بیان اینکه دو ملت در قرون متمادی روابط حسنه خود را در سطح ممتازی حفظ کرده‌اند، اظهار داشت: روابط تهران و عشق‌آباد در سال‌های اخیر رنگ و بو و معنای خاصی یافته و در تمامی عرصه‌ها ارتقا یافته است.

رئیس‌جمهور ترکمنستان با تأکید بر لزوم هماهنگی به‌منظور ارتقای سطح روابط و همکاری‌های دو کشور به نفع رفاه و آبادانی طرفین و ملت‌های منطقه، اظهار داشت: امروز سطح مبادلات دو کشور روز‌به‌روز در حال پیشرفت است و مصمم هستیم سطح روابط تجاری خود را به سقف توافق شده برسانیم که در این راستا نیازمند تدوین برنامه درازمدت هستیم.

وی گفت: ترکمنستان مصمم است منابع گاز و انرژی خود را به بازارهای جهانی برساند که در این راستا تهران و عشق آباد با همکاری یکدیگر می‌توانند گام‌های مثبتی بردارند.

رئیس‌جمهور ترکمنستان افزود: درخصوص توسعه همکاری‌ها در بخش حمل و نقل و ارتباطات نیز هدف ما توسعه مسیر شرق - غرب است، تا از طریق ایران به خلیج فارس متصل شویم.

بردی محمد اف تصریح کرد: ترکمنستان مصمم است در مسیر گسترش و تحکیم روابط دو کشور گام‌های عملی بردارد.

رئیس‌جمهور ترکمنستان همچنین درباره همکاری‌های دو کشور درخصوص دریای خزر گفت: ما هم دریای خزر را دریای دوستی، برادری و رفاه و آبادانی کشورهای حاشیه این دریا می‌دانیم و قصد داریم همکاری‌ و رایزنی‌های خود را در این عرصه هر چه بیشتر هماهنگ کنیم و گسترش دهیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: