تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۰۳۷۶
تعداد بازدید: ۱۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
مشروح/ دریادار سیاری در نشست خبری:
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: هفتم آذر 59 عراق با عملیات مروارید محاصره دریایی شد و اگر کمک های مالی و تجهیزاتی به این کشور نبود، بیشتر از 6 ماه نمی‌توانست به جنگ ادامه دهد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: هفتم آذر 59 عراق با عملیات مروارید محاصره دریایی شد و اگر کمک های مالی و تجهیزاتی به این کشور نبود، بیشتر از 6 ماه نمی‌توانست به جنگ ادامه دهد.

به گزارش مارین نیوز، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در آستانه 7 آذر (روز نیروی دریایی)، در نشست خبری با حضور خبرنگاران با اشاره به عملیات مروارید این نیرو در 7 آذر 1359، گفت: در این عملیات نیروی دریایی دشمن بعثی به صورت کامل منهدم و بزرگترین ضربه به اقتصاد دشمن وارد و عراق محاصره دریایی شد و اگر به عراق کمک مالی و تجهیزاتی نمی‌شد، بعد از این عملیات بیشتر از 6ماه نمی‌توانست به جنگ ادامه دهد.

سیاری افزود: بعد از این عملیات، کشورهای مختلف می‌خواستند به عراق تجهیزات دریایی بدهند که تا تنگه هرمز هم آمدند اما چون این تنگه در اختیار ما بود، اجازه این کار را ندادیم و به همین دلیل بود که آنها موشک های ساحل به دریا به عراق دادند. آنها به دنبال ضربه زدن به خارک و بندر امام بودند تا مانع صدور نفت ما شوند.

وی خاطرنشان کرد: در طول دفاع مقدس، نداجا 150 عملیات اسکورت کشتی ها را انجام داد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفرهای متعدد یگانهای دریایی ارتش به بنادر مختلف، تصریح کرد: بازدیدهای ما از بنادر مختلف یک اقدام سیاسی، حضور در آبهای آزاد، یک کار بین‌المللی و حضور در سواحل مکران با هدف سازندگی است و ما توسعه سواحل مکران و مسیر اقتدار دریایی ایران را دنبال می‌کنیم چرا که سواحل مکران دروازه طلایی ورود ایران به آبهای آزاد جهان است.

سیاری ادامه داد: از سواحل جنوبی تا مدار 10درجه، بعنوان منطقه ماموریت نداجا تعیین شده و ما در هر کجای این منطقه باید از منافع کشورمان دفاع کنیم.

وی در عین حال افزود: 2 محور گشت برای نیروی دریای ارتش در این منطقه تعیین شده که یکی محور «امام محمد باقر(ع)» در خلیج عدن و باب المندب و دریای سرخ و دیگری محور «امام جعفر صادق(ع)» در غرب و جنوب هند و در صورت لزوم تا تنگه مالاکا است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: تا امروز برای حفظ خطوط مواصلاتی ایران، 36 ناوگروه اعزام کردیم که الان جماران و بوشهر در خلیج عدن و باب اامندب هستند وناوگرو 37 (شامل ناوهای تنب و الوند) نیز دهم آذرماه اعزام می شود.

سیاری اظهار داشت: تا کنون 700 هزار کیلومتر دریا نوردی،2500 روز دریانوردی در آبهای آزاد،3325 مورد اسکورت کشتی و 200 مورد درگیری با دزدان دریایی داشتیم اما هدف دستگیری دزدان دریایی نیست. هرچند 3مرتبه آنها را دستگیر کردیم الان روی دستمان مانده‌اند. 22 مورد به کشتی های خارجی کمک کردیم.

وی خاطرنشان کرد: از سال گذشته تا الان 12 مورد رزمایش تخصصی داشتیم که از جمله آنها پرتاب اژدر و موشک از زیر سطحی و عملیات ویژه دریایی بوده است. 2 مورد هم تمرین یک روزه با کشورهای خارجی هند و روسیه داشتیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین گفت: چند رزمایش تخصصی ازجمله رزمایش‌های موشکی، هوادریا، زیردریایی و عملیات ویژه در آذرماه و رزمایش بزرگ ولایت نیز در سه ماه چهارم سال برگزار خواهد شد.

سیاری ادامه داد: الحاق چند فروند یگان شناوری و هوایی به نداجا در روزهای آینده خواهد بود که از جمله آنها ناو «تنب» است که پس از تعمیرات چند ساله در بندرعباس الحاق می‌شود. هواپیماهای ترابری و تعدادی بالگرد نیز از دیگر موارد الحاقی خواهند بود.

وی گفت: حوض شناور 2هزار تُنی در 16 آذر افتتاح می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور همیشگی ایران در آبهای آزاد تاکید کرد: با توجه به بحث‌های یمن، خیلی‌ها می‌خواستند ما در خلیج عدن نباشیم اما ما حضور داریم و خواهیم داشت.

سیاری افزود: علاوه بر این، 2 مسیر دور «زدن قاره افریقا از جنوب و ورود به اقیانوس اطلس» و یا «جنوب شرق آسیا و سواحل چین» در دستور کار اعزام ناوگروه‌هاست.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص شلیک موشک های کروز روسیه از شمال ایران به سمت مواضع داعش در سوریه خاطرنشان کرد: منطقه سهم 20درصد ایران در دریای خزر را کاملا تحت کنترل داریم و اخیرا هیچگونه پرتاب موشکی از این منطقه به سمت سوریه نبوده و شاید این پرتاب ها از آب‌های شمال دریای خزر بوده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اضافه کرد: اعزام ناوجنگی ایران به بندر طرطوس را در برنامه نداریم.

سیاری همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص سطح همکاری‌های دریایی ایران با روسیه با بیان اینکه ما همه نیازهایمان را در داخل تامین می کنیم، گفت: ما دنبال روابط متقابل -و نه خرید صرف- هستیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: