کد خبر: ۳۸۷۷۴
تاریخ انتشار:۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷
صحنه حکمرانی دریا نیاز به پمپاژ علم دارد
دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: اولویت اول انجمن ها اینست که به صورت مستمر مشغول به تحقیقات و ارائه آن در صحنه حکمرانی باشند به همین دلیل انجمن های علمی مرتبط با حوزه دریا در بالاترین سطح حوزه حکمرانی دریا به موضوع الزامات تحقق سیاست های کلی توسعه دریا محور ورود کرده اند.
به گزارش مارین نیوز، کمیسون انجمن های علمی ایران تاکنون دو جلسه با موضوع توسعه دریامحور برگزار نموده است. در این راستا خبرنگار ما مصاحبه ای با دکتر شهراد کوکبی دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران انجام داده که در ادامه میخوانید:
  • لطفا در ارتباط با ضرورت ورود کمیسیون به موضوع حکمرانی دریا کمی توضیح دهید.
انجمن مهندسی دریایی ایران طی سالهای اخیر سعی نموده تا چالشها و فرصت های توسعه در حوزه حکمرانی دریا را شناسایی و از طریق علمی به آنها پاسخ دهد. با توجه به سهم بالای اقتصاد دریا محور در اقتصاد کشور، حوزه حکمرانی دریا نیازمند توجه ویژه در طیف وسیعی از علوم مختلف در سطوح علوم نظری نظیر جغرافیا، اقتصاد، جفرافیای اقتصاد و یا در سطوح فناوری نظیر کشتی سازی، کشاورزی دریایی و دریانوردی است. کمیسیون انجمن های علمی ایران، مجموعه ای با بیش 100 انجمن علمی در حوزه های مختلف علوم انسانی، فنی مهندسی، علوم بین رشته ای، علوم پایه، کشاورزی و هنر است. تعدادی از این انجمن ها هم اکنون در حوزه دریا حضور دارند به عنوان نمونه انجمن ژوپلتیک ایران و یا انجمن علوم آب حضور موثری در صحنه دارند.
  • در حال حاضر وضعیت حکمرانی چگونه است؟
اصلی ترین موضوعی که مشاهده می شود عدم یکپارچگی در حوزه حکمرانی دریا است. جالب است که بدانید، کمیسیون به صورت خود جوش به این موضوع ورود نموده است. به این صورت که انجمن مدتی پیش نامه ای را به رئیس سازمان صدا و سیما با موضوع ضرورت وحدت و هم افزائی در این حوزه ارسال و درخواست ورود سازمان به موضوع از طریق برگزاری جلسات مناظره در صدا و سیما گردید. رونوشت این نامه برای دبیر کمیسیون ارسال و درخواست جلسه گردید. ایشان پس از مطالعه نامه، تصمیم به برگزاری جلسه انجمن های علمی و ورود به موضوع نمود.
  • لطفا ارزیابی خودتان را درباره پیشرفت کار توضیح دهید.
پیشرفت خوبی حاصل شده ولی مشکلاتی هم وجود دارد که دلیل اصلی آن به نظرم حلقه های گم شده در زنجیره ارزش خدمات انجمن های علمی است. یکی از این حقله ها اندیشکده های دریایی است، چرا که رسالت اصلی انجمن های علمی ترویج و تقویت نگاه علمی به چالش ها و فرصت های توسعه کشور به صورت مستمر است. لازمه چنین امری در اولویت اول اینست که انجمن ها به صورت مستمر مشغول به تحقیقات و ارائه نتایج تحقیقات در صحنه حکمرانی باشند زیرا صحنه حکمرانی دریا نیاز مستمر به پمپاژ علم دارد. چنین رویکردی نیازمند ساختار است. با اینحال، پیشرفت های خوبی حاصل شده است. به عنوان نمونه، می شود به  ورود انجمن های علمی در بالاترین سطح حوزه حکمرانی دریا به موضوع الزامات تحقق سیاست های کلی توسعه دریا محور اشاره کرد. طی دو جلسه اخیر بحث و تبادل نظر درباره ایده انجمن برای تحقق سیاست های کلی، تصمیمات ارزشمندی برای بهبود این ایده اتخاذ شد. دریا و سواحل از ظرفیت بسیار بالایی برای تحقق شعار سال یعنی جهش تولید از طریق مشارکت مردمی برخوردار است. مسیر کمیسیون انجمن های علمی انشالله ادامه خواهد یافت و نتایج مفیدی برای حوزه حکمرانی دریا به همراه خواهد داشت.





برای ورود به کانال تلگرام و مشاهده اخبار کلیک کنید.