بیست و یکمین همایش صنایع دریایی-جزیره قشم
هنوز کلیک می‌خورند!

گزارش جامع بیستمین همایش صنایع دریایی کیش انجمن مهندسی دریایی ایران
پربحث‌ترین اخبار
تبلیغات استخدام صنایع دریایی مارین نیوز
آخرین اخبار
کد خبر: 1471
تاریخ انتشار: شهریور ۱۳, ۱۳۹۸

یکی از بخش‎های صنعت دریایی کشور که توانست به‌خوبی از ضیافت برجام بهره‌برداری کند مؤسسات رده‌بندی بودند. به‌گونه‌ای که بعد از لاینرهای خارجی که سردمدار بازگشت به بازار ایران بودند، مؤسسات رده‎بندی بین‎المللی عضو آیاکس برای ازسرگیری همکاری خود با ایران به مذاکره با دو موسسه رده‌بندی ایران پرداختند. موسسه رده‎بندی آسیا به‌عنوان نخستین موسسه تشکیل‌شده ایرانی در این زمینه همکاری‎های جدید را با مؤسسات خارجی آغاز کرد که به گفته کاپیتان فرخ هاشمی، مدیرعامل آن موسسه باوجود اعمال تحریم‎های آمریکا هنوز دو موسسه رده‌بندی موسسه رده‌بندی RINA (ایتالیا) و PRS لهستان همکاری خود را با آسیا قطع نکرده‎اند. موسسه رده‎بندی آسیا با ادامه این همکاری‎ها در اندیشه الحاق به جمع مؤسسات عضو آیاکس است.

مدیرعامل موسسه رده‌بندی آسیا در گفت‌وگو با خبرنامه “مهندسی دریا” با بیان اینکه پس از برجام و رفع تحریم‌ها مؤسسات رده‌بندی بین‌المللی که از ایران خارج شده بودند به‌منظور شروع کار مجدد خود به کشور بازگشتند عنوان کرد:  سازمان بنادر و دریانوردی و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بازگشت آن‌ها را مشروط به همکاری مشترک آن‌ها با مؤسسات رده‌بندی داخلی کردند و این حمایت از مؤسسات داخلی موجب شد تا موسسه رده‌بندی آسیا با مؤسسات رده‌بندی BV فرانسه، DNV-GL نروژ- آلمان، RINA ایتالیا و PRS لهستان قرارداد همکاری دوجانبه رده‌بندی (Dual Class Agreement) برای کشتی‌های تحت پرچم ایران منعقد کند.

کاپیتان فرخ هاشمی اضافه کرد: این قراردادهای همکاری از حدود دو سال و نیم پیش شروع شد. مضافاً این موسسه با مؤسسات رده‌بندی RINA ایتالیا و PRS لهستان قراردادهای همکاری دوجانبه در بخش‌های صنعتی و فراساحل نیز به امضاء رسانده است.

موسسه رده‌بندی RINA ایتالیا و PRS لهستان همچنان در ایران حضور دارند

وی با بیان اینکه در قراردادهای دوجانبه همکاری، موضوع آموزش بازرسان موسسه رده‌بندی آسیا مدنظر قرار گرفت تصریح کرد: تعدادی از بازرسان موسسه دوره‌های آموزشی تئوری موسسه BV را در کشور کرواسی گذرانده و آموزش‌های عملی خود را در ایران زیر نظر بازرسان BV به اتمام رساندند و همچنین تعداد دیگری از بازرسان موسسه آسیا در مرکز آموزش موسسه رینا در استانبول دوره‌های تئوری و عملی خود را به مدت ۶ ماه سپری کردند. این بازرسان گواهینامه هم‌طرازی با بازرسان BV و RINA را دریافت کرده‌اند.

مدیرعامل موسسه رده‌بندی آسیا در خصوص اعمال تحریم‌های جدید آمریکا ابراز کرد: با اعمال تحریم‌های آمریکا، موسسه BV و DNV قرارداد همکاری خود را با موسسه رده‌بندی آسیا تعلیق و ایران را ترک کردند ولی موسسه رده‌بندی RINA (ایتالیا) و PRS لهستان همچنان در ایران حضور دارند و اعلام کرده‌اند که همکاری را خود با موسسه رده‌بندی آسیا ادامه خواهند داد.

وی اضافه کرد: خدمات موسسه رده‌بندی آسیا پس از ترک مؤسسات BV و DNV که مشترکاً به کشتی‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌شد در غیاب آن‌ها انحصاراً توسط موسسه آسیا ارائه می‌شود و این خدمات کاهش نیافته است.

آمادگی کامل دو موسسه رده‌بندی ایرانی جهت انجام رسالت‌های خود پس از اعمال تحریم‌های مجدد آمریکا

هاشمی در خصوص تاثیر اعمال تحریم‌های جدید آمریکا اظهار کرد: هر دو موسسه رده‌بندی آسیا و ایرانیان با پشت سر گذاشتن تحریم‌های اول و همچنین کسب تجربه همکاری با مؤسسات آیاکس در دوران برجام، اکنون پس از اعمال تحریم‌های مجدد آمریکا آمادگی کامل جهت انجام رسالت‌های خود را دارند و می‌توانند در غیاب آن‌ها نیازهای رده‌بندی شناورهای منطقه‌ای و اقیانوس‌پیمای ناوگان دریایی کشور را برآورده کنند.

وی عنوان کرد: اما علی‌ای‌حال مؤسسات رده‌بندی آیاکس با انحصاری که برای خود به وجود آورده‌اند از اعتبار و امتیازاتی در سطح بین‌المللی برخوردار هستند که مؤسسات داخلی جهت کسب اعتبار بین‌المللی بایستی به سمت‌وسوی شرایط احراز عضویت در انجمن بین‌المللی رده‌بندی اقدام کنند. برای مثال وقتی پای مؤسسات عضو آیاکس در میان باشد شرکت‌های بیمه دریایی و کلوپ‌های P&I نسبت به پوشش بیمه‌ای شناورها و یا تأسیسات دریایی موضوع بیمه به لحاظ اعتبار بین‌المللی آن‌ها با طیب خاطر بیشتری عمل می‌کنند.

ارائه خدمات فنی و نظارتی به شناورها توسط شعبه‌های نمایندگی موسسه در بنادر شمالی و جنوبی کشور

مدیرعامل موسسه رده‌بندی آسیا در خصوص ظرفیت کار برای مؤسسات رده‌بندی داخلی پس از اعمال دوباره تحریم‌‌ها گفت: موسسه رده‌بندی آسیا به‌جز همکاری دوجانبه با رده‌بندی‌های بین‌المللی در مورد کشتی‌های اقیانوس‌پیما، تعداد زیادی شناورهای کوچک و بزرگ، باری –صیادی، مسافربری، لایروب، بارج، یدک‌کش، لنج‌های چوبی، قایق‌های تندرو را تحت کلاس و نظارت خود دارد و این تعداد شناورها در طول سواحل گسترده خلیج‌فارس و دریای عمان و دریای خزر پراکنده هستند و بایستی جهت حفظ استانداردهای ایمنی به‌طور متناوب و دوره‌ای تحت نظارت و بازرسی قرار گیرند،

وی تصریح کرد: لذا موسسه رده‌بندی آسیا شبکه شعبه‌های نمایندگی خود را با استقرار بازرسان باتجربه در بنادر خرمشهر، بندر امام‌خمینی، بندر بوشهر، جزیره کیش، بندر لنگه، بندرعباس، جزیره قشم، بندر چابهار، بندر انزلی، بندر نوشهر و بندر امیرآباد دایر کرده و خدمات فنی و نظارتی خود را به این شناورها ارائه می‌کند؛ و در دبی، کویت و بندر آستاراخان روسیه نیز نماینده دارد.

هاشمی با بیان اینکه موسسه رده‌بندی آسیا علاوه بر بازرسی‌های فنی، ایمنی و نظارتی رده‌بندی در بخش صنعتی و فراساحل نیز دارای تجربه عملیاتی است عنوان کرد: همچنین این موسسه در پروژه‌های نصب سکوهای نفتی، نصب روسازه سکوهای نفتی، کابل‌گذاری و لوله‌گذاری دریایی، ارائه خدمات ضمانت دریایی (MWS) و نظارت شخص ثالث (TPI) در طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی در صنایع نفت و گاز فعال است.

مدیرعامل موسسه رده‌بندی آسیا اظهار کرد: بازرسی تجهیزات بندری، صنعتی و بالابری، بازرسی کالا در داخل و خارج از کشور، صدور گواهینامه استاندارد ایمنی و امنیتی، صدور گواهینامه تاییدیه محصول و صدور گواهینامه ارزیابی انطباق نیز از دیگر فعالیت‌های صنعتی این موسسه است.

احراز شرایط عضویت در اتحادیه مؤسسات رده‌بندی بین‌المللی مهم‌ترین هدف موسسه

هاشمی در خصوص برنامه‌ها و اهداف آتی موسسه رده‌بندی آسیا اظهار داشت مهم‌ترین هدف موسسه رده‌بندی آسیا فراهم کردن مقدمات و زیرساخت‌های لازم و آموزش و به‌کارگیری نیروهای متخصص و حرکت به سمت‌وسوی احراز شرایط عضویت در اتحادیه مؤسسات رده‌بندی بین‌المللی (آیاکس) است که نیاز به حمایت، سرمایه‌گذاری، اختصاص تناژ کافی، ایجاد شبکه جهانی، به‌کارگیری سیستم‌های مدیریت و نرم‌افزارهای پیشرفته، توانمندی درزمینهٔ تحقیق و توسعه و تولید قوانین و… دارد و در جهت نیل به این اهداف اصلاح زیرساخت‌ها، گسترش برنامه‌ها و نرم‌افزارها را در دست اقدام دارد.

تأسیس موسسه رده‌بندی ملی از اهداف سازمان بنادر و دریانوردی

مدیرعامل موسسه رده‌بندی آسیا با بیان اینکه به‌طورکلی موضوع تأسیس موسسه رده‌بندی ملی از اهداف سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان مرجع دریایی کشور است که از دهه هفتاد جزء اهداف آن سازمان بوده افزود: تشکیل موسسه رده‌بندی آسیا به‌عنوان نخستین موسسه رده‌بندی ملی (ایرانی) به همین منظور شکل گرفت تا با رشد در رده ملی و منطقه‌ای در میان‌مدت بتواند با مشارکت و همکاری با یکی از مؤسسات عضو آیاکس فعالیت خود را گسترش داده و در درازمدت بتواند به عضویت آیاکس درآید (این فرآیندی است که مؤسسات رده‌بندی سایر کشورها مانند KR و CCS به‌غیراز مؤسسات غربی پایه‌گذار اولیه آیاکس، سپری کرده‌اند.)

وی عنوان کرد: لیکن پس از مدتی به‌جای حمایت از موسسه واحد و کمک به پیشبرد اهداف تعیین‌شده آن به هر دلیل موسسه دومی شکل گرفت که اکنون پس از سال‌ها بایستی مجدداً شاهد طرح مسئله ادغام دیگری باشیم.

هاشمی در پایان عنوان کرد: موسسه رده‌بندی آسیا که خود را ملزم به رعایت دقیق فرآیندهای کارشناسی و همراهی با مرجع دریایی کشور می‌داند همواره در این راه آماده همفکری و هم‌افزایی تخصصی است.

اخبار پیشنهادی:

برگزاری دوره آموزشی تهیه و تدوین کتابچه تعادل و پایداری شناور توسط انجمن مهندسی دریایی ایران

برگزاری دوره آموزشی نرم‌افزار +STAR-CCM توسط انجمن مهندسی دریایی

انتهای پیام/.

سردبیر |

بیست و یکمین همایش صنایع دریایی-قشم
عضویت در کانال رسمی تلگرام مارین‌نیوز، پایگاه خبری تحلیلی دریایی ایران
تبلیغات و آگهی دریایی مارین نیوز

بازدید اعضای فراکسیون بنادر و دریانوردی مجلس از ایزوایکو؛

رئیس فراکسیون بنادر و دریانوردی مجلس خبر داد؛

‎توضیحات شرکت نفت فلات قاره؛

چالش نفت‌کوره کشور چگونه حل شد؟

مدیرکارخانه فراساحل شرکت صنعتی دریایی صدرای بوشهر:

معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد:

استاندار بوشهر گفت:

صنایع دریایی پیشران اقتصاد مقاومتی و رونق تولید
عضویت در کانال رسمی مارین نیوز، پایگاه خبری تحلیلی دریایی ایران
عضویت حقیقی و حقوقی در انجمن مهندسی دریایی ایران
تبلیغات-استخدام-شرکت-های-دریایی-در-مارین-نیوز
تبلیغات-استخدام-شرکت-های-دریایی-در-مارین-نیوز